Nálunk készülhet a legtöbb Opel motor

2009.09.22. 10:49

Magyarország jól járhat az Opel tulajdonosváltásával: Rüsselsheimből is Szentgotthárdra költöztethetik a teljes motor- és sebességváltó-gyártást.

opelmot

A Frankfurte Algemeine Zeitung értesülései szerint az Opel irányítását átvevő Magna a gyártás teljes átszervezésére készül az autógyártónál. Németországban mintegy 4500 fő veszítheti el az állását, míg Európa-szerte durván 11 ezer főnek mondanak fel. Elsősorban azokat az országokat érintik az elbocsátások, ahol a gyártási költségek kirívóan magasak, viszont azok az országok, ahol olcsó a munkaerő – többek közt Magyarország – még nyerhet is az átszervezésen. A német lap úgy tudja, Magyarországra telepítik a Rüsselsheimben működő motor- és sebességváltó-gyártó kapacitást, ami itthon akár újabb munkahelyeket is jelenthet – de legalábbis valószínűtlenné teszi, hogy tömegeket bocsátanának el Szentgotthárdon – viszont az Opel központjában 1400 munkahelybe kerülhet.

Emellett más német üzemekben is számos munkahely szűnhet meg. Bochumból is külföldre, egy Bécs környéki gyárba települhet át a motorokat gyártó részleg, ami további 2000 fő elbocsátását jelentené, Kaiserslautenben pedig 460 dolgozó állása van veszélyben. Egyedül az Eisenachban működő Corsa gyár dolgozói érezhetik magukat többé-kevésbé biztonságban, mivel a Magna állítólag inkább a spanyolországi Zaragozában csökkenti a kisautót előállító gyártósorok kapacitását, és itt bocsátana el több ezer munkást. A spanyolokon kívül a belga és a brit Opel illetve Vauxhall dolgozók járhatnak még igazán rosszul: Belgiumban várhatóan be is zár az Astrákat összeszerelő üzem, ami 2500 munkahely megszűnésével járna, Nagy.Britannniában pedig vagy 1400 fő kerülhet az utcára néhány hónapon belül.

A leépítésekkel a Magna rövid távon olyan mértékben próbálja csökkenteni az Opel költségeit, hogy a vállalat, ha hasznot nem is hoz, legalább saját magát képes legyen fenntartani. Egyes elemzők szerint azonban még komolyabb megszorításokra lehet szükség, ha az állami roncsprémium-programok lejártával a kisebb modellek iránti kereslet ismét zuhanni kezd. A Magnának ugyanis követnie kell a piac valós igényeit a kapacitással, ha belátható időn belül nyereségessé akarja tenni az Opel működését.