Új Mazda 5: sok lett a zumzum
Tisztességes családi egyterű volt, de mindenáron érdekessé akarták tenni a Mazda tervezői. Sikerült, de milyen áron!
A Mazda ugyanazt a spórolós megoldást választotta az ötös felújításához, amely már a Mazda 3-nál sem igazán vált be. Meghagyták a régi alapokat, csak néhány, terhet alig viselő karosszériaelemet szabtak át alaposan. Több ez, mint a szokványos frissítés, de jóval kevesebb, mint egy teljes modellváltás. A Mazdának nyilván jó ez a megoldás így egy globális gazdasági válság közepén, és nekünk sem lenne bajunk vele, ha nem próbáltak volna görcsösen lenyűgözni a közönséget az új formatervvel. Az új elemek viszont groteszk ellentétben állnak a régi ablakvonallal és tetővel. Az orr-rész még csak-csak elmegy – végülis a nagy ötszög-hűtőmaszk és a lapos, ferde metszésű fényszórók a márkaarculat kötelező elemei, de a gigászi alsó légbeömlők, az első kerekek feletti feltűnő ívek, és az ezek folytatásaként hullámokba gyűrt oldallemezek egy sportkocsin is túlzásnak hatnának. Ráadásul a formaparádé hátul is folytatódik a hatalmas, mandulavágású lámpákkal és egy teljesen öncélúnak tűnő V alakú bordával a rendszámtábla alatt.
Az új ötös láttán az az érzésünk támadt, hogy a Mazda tervezői néhány jó év után ismét vakvágányra futottak, és csak reménykedhetünk benne, hogy ismét lesznek a márkának az előző generációhoz, illetve az aktuális ketteshez hasonló, jól eltalált típusai. Pedig műszaki szempontból ismét előrébb lépett a japán gyártó: új, 1,8 és 2 literes, közvetlen befecskendezéses motorokkal és az i-stop nevű motorleállító és újraindító rendszerrel sikerült vagy 15%-kal csökkenteni az ötös átlagos szén-dioxid-kibocsátását.
A Mazda 5 második – vagy inkább másfeledik – generációjának élő bemutatóját a 80. Genfi Autószalonon tartják március legelején.