Megmenekült a bezárástól a Saab
A Spyker sportkocsigyár vásárolta meg a svéd autómárkát a General Motorstól, lényegében az utolsó utáni pillanatban.
A megállapodás szerint a Spyker 74 millió dollárt fizet a GM-nek, és további 326 millió dollár értékű részvényt ad az amerikai vállalatóriásnak az átszervezett Saabból. A svéd kormányt is sikerült bevonni az üzletbe, amely az Európai Befektetési Bankon keresztül 400 millió euró – mintegy 563 millió dollár – hitelt nyújt a Saab számára. Ezzel a megoldással látszólag minden fél jól jár: a General Motors megszabadul a veszteséges svéd részlegtől, és még némi készpénzhez is hozzájut, miközben a részvénycsomag garantálja, hogy a Saab új tulajdonosaitól nem kerül illetéktelen kezekbe az Opel Insignián alapuló 9-5-ösben és a Cadillac SRX-re épülő 9-4X-ben felhasznált korszerű technológia.
A Spyker vezérigazgatója, Victor Müller optimistán nyilatkozott a svéd autógyárban rejlő lehetőségekről. „Bízunk benne, hogy az eladások a közeli jövőben meghaladhatják az évi 100 ezres küszöböt” - nyilatkozta a cégvezető, arra utalva, hogy a Saab rövidesen nyereséget hozhat, és ezzel stabilizálhatja saját helyzetét. Erre a két új modell elméletben lehetőséget is nyújt, bár egyes vélemények szerint a Spyker nem elég erős, hogy a saját erejéből, hosszú távon is a felszínen tartsa a Saabot, különösen a jelenlegi, bizonytalan gazdasági háttér mellett, amely az autóeladásokat számos piacon jelentősen csökkentette.
A megállapodás nyélbe ütésével a Spyker csak az első akadályt küzdötte le. A következő hónapokban a Saab átszervezése és hatékonyabbá tétele lesz az új cégvezetés legfontosabb feladata, és persze be kell vezetniük több új modellt is: a 9-4X és a 9-5-ös kombi változata is bemutatásra vár.