Egy Alfa és egy Subaru az utolsó a stabilitásteszten
Az EuroNCAP megkezdte a menetstabilizáló rendszerek tesztelését. Az autók többsége gond nélkül megfelelt az elvárásoknak, csak két típussal, az Alfa Mitóval és a Subaru Imprezával akadt kisebb probléma.
A töréstesztjeiről ismert szervezet évek óta hangos szószólója a menetstabilizáló (ESP, DCS, DCT...) kötelező beépítésének, és úgy néz ki, az EU-ban hamarosan életbe is lép egy ilyen értelmű rendelkezés. Ennek kapcsán az EuroNCAP-nál kidolgoztak egy módszert a rendszer tesztelésére: egy robotsofőr 80 km/h-nál oda-vissza sávváltási manővert – népszerű nevén jávorszarvas-kikerülő tesztet – végez az autókkal, és azt vizsgálják, hogy irányítható marad-e az autó a manőver után.
Első körben 40 járművet teszteltek, amelyek közül mindegyik probléma nélkül vette az akadályt, két meglepő kivétellel. A Subaru Imprezát azért marasztalták el, mert túl könnyű véletlenül kikapcsolni benne a stabilizáló elektronikát, amely egyébként hibátlanul működik. Az Alfa Mito viszont állítható ESP-vel érkezik – a kormánykeréken kapcsolható, hogy mennyire későn avatkozzon be a rendszer – és a legsportosabb, Dynamic állásban elvesztette a stabilitását az autó. Ez sem hatalmas hiba, hiszen ahol kikapcsolható vagy – ahogy az Alfában – állítható a rendszer érzékenysége, ott a sofőr döntésén múlik, hogy maga vállalja-e fel az autó kordában tartásának felelősségét.
Az EuroNCAP elsődleges célja persze az, hogy a menetstabilizáló rendszert minél több autóhoz alapfelszereltségként kínálják a gyártók, mivel a felmérések azt mutatják, hogy az ilyen eszközzel felszerelt járművek 25%-kal kisebb eséllyel szenvednek végzetes balesetet, mint ESP nélküli társaik – ez pedig akár több ezer életet jelenthet éves szinten egész Európára vetítve.