A Citroënek a legmegbízhatóbbak
Érdekes eredményeket hozott a tavalyi meghibásodási adatok elemzése a német autóklubnál. A legtöbb kategóriában a Mercedes szerezte meg az első helyet, de a sokak által ócsárolt Citroën is remekelt: a legkisebb kategóriát a C1 vezeti, a kis egyterűek között pedig a Picasso bizonyult a legmegbízhatóbbnak.
Lényegesen nagyobb adathalmazt gyűjt össze évente az ADAC helyszíni kiszállásai során, mint a kisebb országok autóklubjai, ezért sok autóvásárló hagyatkozik a statisztikáik eredményeire. Érdemes is vetni egy pillantást a táblázataikra, mert nemritkán meglepődéssel kell konstatálnunk, hogy tévesek az előítéleteink. Vigyázat, statisztikakurkászás következik, akit nem érdekelnek egyes kategóriák, ugorjon bátran egy-egy bekezdést.
A legkisebb autók között egyből váratlan eredménnyel kell szembesülnünk: a francia Citroën C1 kapta a legjobb értékelést. Szorosan követi őt a Fiat Panda, amelyről szintén nem mintáznánk a megbízhatóság szobrát megérzéseink alapján. Ennek a kategóriának az utolsó két helyét a Smart fortwo és a Chevrolet Matiz foglalja el.
Egy mérettel feljebb lépve a Mini, Ford Fusion, Mitsubishi Colt hármas remekel, míg a Fiat Puntókhoz kellett leggyakrabban hívni a „sárga angyalt”, de a kis olaszt se jogos lerohadósnak titulálni általánosságban, eredményei nagyságrendekkel jobbak például a legkisebb kategória sereghajtóinál. Feltűnő viszont, hogy az egyébként remekül szereplő Honda Jazz 2009-es évjárata drámai hirtelenséggel leromlott a meghibásodási statisztikában.
A kompaktok között fölényesen vezetnek a német gyártók: a Mercedes A és B osztály, az Audi A3, az 1-es BMW és a VW Golf közel azonos eredménnyel áll a lista élén. Kritikát érdemel a Peugeot 307, a Kia Ceed és a Honda Civic, főleg a 2006-os évjárattól.
Hasonló német dominancia tapasztalható az úgynevezett középkategóriában: Mercedesek, BMW-k, Audik vannak a lista élén. Az Opel Vectra és a Ford Mondeo a két negatív példa itt: ők hagyták a leggyakrabban cserben gazdáikat tavaly.
A Citroën C4, illetve Xsara Picasso a két stréber a kis egyterűek között, a Seat Altea és a VW Caddy követik őket a lista élén. Meglepő eredményt itt a Toyota Corolla Verso hozott, a 2009-es évjáratúak ugyanis feltűnő gyakorisággal hibásodnak meg. A legtöbb kellemetlen meglepetést tulajdonosának a praktikus családi autók között az Opel Zafira és a Renault Kangoo okozza.
A kisbuszoknál a VW Sharan és a Seat Alhambra hozott jó eredményeket, de messze nem annyira megbízhatók, mint a többi kategória győztesei. Érdekes, hogy unokatestvérük, a Ford Galaxy sokkal rosszabb - nála csak a Fiat Ducato és a Ford Transit szorult gyakrabban külső beavatkozásra.
Nem érdektelen az sem, hogy milyen jellegű meghibásodások miatt hívták ki az autóklubosokat a helyszínre. Majdnem a hibák fele elektromos jellegű, de gyakori ok az üzemanyag- és a gyújtásrendszer is. Mielőtt feledékeny, szórakozott tulajdonosokra gondolnának, érdemes tudni, hogy az önhibákat eleve kiveszi az ADAC az adathalmazából, vagyis a kifogyott benzin és az égve hagyott lámpa nem torzítja a táblázatot. Továbbá csak a gyakori típusok kerülnek fel a listára - 7000, Németországban forgalomba helyezett autónál van az autóklub ingerküszöbe. Ha nem unta meg az eredmények elemzését, jutalomként megtalálhatja a teljes táblázatot itt.