Kifizették a Saabot
A General Motors bő egy héttel a határidő előtt megkapta a második részletet, így a svéd autógyár most már hivatalosan is a holland Spykeré.
Inkább csak afféle szimbolikus lépés, hogy a Spyker második részletként 24 millió dollárt fizetett a Saabért – ennyiből valószínűleg a GM havi villanyszámlája sem jönne ki – mégis lényeges, hiszen így már végleges a szerződés, amely a svéd autógyárat hivatalosan holland irányítás alá vonja. Bár autóipari léptékben mérve aprópénzről van szó, a Spyker számára egy ekkora összeg azért komoly megterhelést jelent, de úgy néz ki, erre még futotta a korában felvett nagy összegű orosz kölcsönből, mivel a sportkocsigyártó azt közölte, újabb hiteleket nem kellett felvennie annak ellenére, hogy a július 15-ei határidő előtt fizették ki a GM-et.
A Saab átadása még ma is meglehetősen homályos ügylet, annak ellenére, hogy a felek a megállapodást elég részletesen közzé tették. Azt ugyanis nehéz elképzelni, hogy a Saab–Spyker páros egy komolyabb szakmai befektető, vagy legalább egy megfelelő technológiát biztosító autógyártó partner nélkül hosszú távon életképes maradhat – ilyen viszont egyelőre nem bukkant fel. Egyes pletykák szerint csupán arról van szó, hogy a General Motors átmenetileg kiadta az irányítást a kezéből, míg meg nem szilárdul a helyzete, más feltételezések szerint kínai vagy orosz befektetők állnak a háttérben, és a cél a Saab által birtokolt technológia megszerzése volna.
Elvben persze az sem kizárt, hogy nincsenek efféle hátsó szándékok, csupán a Spyker idealista tulajdonosai adtak még egy esélyt a svéd márkának, ebben az esetben viszont nem csak elszánt munka, de hatalmas szerencse is kellene, hogy a Saab a maga évi 100 ezres nagyságrendű termelési potenciáljával túlélje a következő három-négy évet.