Jövőre ígérik az új orosz népautót az AvtoVAZ-nál, amellyel kiválthatják az összes régi modellt a Samaráig bezárólag. Már a nevét is tudjuk: Granta.
A legnagyobb, többé-kevésbé még önálló orosz autógyár részéről meglehetősen kockázatos lépés a 2105/2107-esek – azaz a kocka-Ladák – és a Samara-változatok gyártásának leállítása, mivel még mindig ezek a modellek teszik ki az eladások jelentős részét. Ugyanakkor a korszerűsítés már elkerülhetetlen: a szigorodó környezetvédelmi normák miatt annyit kellene a régi típusok fejlesztésére költeni, amitől évekre veszteségessé válna a gyártás. Inkább a Kalinából készítenek egy tovább egyszerűsített változatot, amelyet hasonlóan olcsón adhatnak, mint manapság a Samarákat – ez lesz a Granta.
A típusjelzéshez az ötlet egy pályázatból származik: a Lada a 26 milliomodik legyártott autót ajánlotta fel annak, aki a nyertes névötletet beküldte. A Granta elnevezés azonban csak egy a tíz kiválasztott név közül – a maradék kilencet a jövőben bemutatkozó új Lada típusok kapják meg. A gyár mai termékei persze meg sem közelítik a klasszikusokat népszerűségben. A 26 millió Togliattiban legyártott autó zöme, 18,5 millió példány a Fiat 124-esen alapuló ősmodell valamely leszármazottja volt, a második legnépszerűbb típus pedig egyértelműen a Samara – azaz azok az autók, amelyek még a kommunista hiánygazdálkodásban születtek, később pedig hihetetlenül alacsony áruk miatt tarthattak meg számos vásárlót a Ladának.
Azt egyelőre nehéz megjósolni, hogy a Kalinából kialakított Granta képes lesz-e hasonló mennyiségű vásárlót hozni a gyártónak, mint a kocka-Lada és a Samara, de úgy néz ki, a Kalina hosszabb távon így élhet túl, miután elkezdik gyártani a Dacia Logan alapú utódmodellt.