Lada Nivák Olaszországból?
Vissza a feladónak: az első Ladák annak idején olasz alapokon születtek meg, most viszont Itáliába költözhet az orosz terepjáró gyártása.
A furcsa ötlet, hogy Lada Nivákat építsenek Olaszországban, a Pininfarinától származik, amely most a túléléséért kapálódzik, akárcsak néhány éve az egykori nagy rivális, a Bertone. Az olasz cég bérgyártó részlegének kapacitása ugyanis részint kihasználatlanul áll, amióta befejeződött a Mitsubishi Pajero Pinin gyártása, így ennek a helyére kellene sürgősen új típust keresni. Ezért próbálnak új partnert felhajtani, és abban reménykednek, hogy az orosz AvtoVAZ segíthet a helyzetükön. A Niva meglepően jól ismert név Európa nyugati felén is – a nagyon olcsó és meglepően jól használható terepjárókat a 70-es és 80-as években szívesen vásárolták, elsősorban Ausztriában, Svájcban, Olaszország északi részén és Franciaországban –, a típus második generációja pedig nem kapható az EU területén.
Ha elvben jól is hangzik, a gyakorlatban igen komplikált lehet a Niva-gyártás beindítása, hiszen nem csak az AvtoVAZ-zal kellene megállapodni. Egyrészt a Lada negyed része a Renault tulajdona, amely aligha örülne egy Dacia Duster-riválisnak, másrészt viszont a Niva jogai részben az AvtoVAZ régebbi partnerénél, a General Motorsnál vannak, ahogy a név használati joga is. Nem kizárt persze, hogy mindenkivel sikerül megállapodni, de nem is nagyon valószínű.
A Pininfarina elszántságát jelzi, hogy nem ez az egyetlen projekt, amit felvállalnának: hajlandók lennének formaterveket készíteni az új Ladákhoz, sőt, még a ZIL luxusautó-gyártását is újjáélesztenék, felújított, áttervezett modellekkel, ha mutatkozna rá igény. A kulcskérdés az, hogy tudnak-e olyasmit ajánlani az oroszoknak, amiért azok hajlandók vagy képesek fizetni, vagy máshogy hasznot hajtani az olasz cégnek.