C-X75, a csodaszép gázturbinás Jaguar
Elegáns, lendületes, és már álltában is villámgyorsnak néz ki – a Jaguarnál nem felejtették el, milyen egy vérbeli angol sportkocsi.
A C-X75 persze egyedi darab, a feladata csak annyi, hogy feltűnést keltsen, és megmutassa, milyen ötletek foglalkoztatják a Jaguar tervezőit. A sportkocsi-tervezés sokáig tabu volt – amíg a Ford prémium-márkái közül ezt a feladatot az Aston Martin látta el – de amióta a Jaguar a Tatáé, ilyen probléma már nincs, sőt, hosszú szünet után kifejezetten jót tesz egy kompromisszummentes szupersportkocsi. A C-X75 ilyennek látszik: arányai alapján középmotorosnak mondanánk, van is valami benne az XJ220-as karakteréből, elméletben 3,4 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra és 5,5 alatt 160-ra, a végsebessége pedig 330 km/h.
Az autóban azonban nem valami hat-, nyolc- vagy tizenkét hengeres belsőégésű motor dolgozik, hanem két villanymotor és két kisméretű, földgázzal táplált, 80 ezres üzemi fordulatszámú gázturbina. A hajtást a villanymotorok végzik, a turbinák viszont folyamatosan töltik a Li-ion akkumulátorokat illetve táplálják a motorokat, így 110 km után, amikor kifogynának az akkuk, beindul a két turbina, és még több száz kilométeren át mozgásban tarthatja az autót. Így a 4,6 méter hosszú és 1350 kilogrammos sportkocsi elvben akár 900 kilométert is megtehet egyetlen töltéssel.
Az összes adat egyelőre persze nem ismert, de ez nem is túl lényeges: nem túl valószínű, hogy a gázturbinás hajtású Jaguar a közeli jövőben túljuthat a tanulmányautó-fázison. Ugyanakkor nem kizárt, hogy később készítenek egy kevésbé futurisztikus kivitelt, mondjuk V8-as, kompresszoros motorral, amely közvetlen fenyegetést jelenthet akár a Porsche vagy a Lamborghini számára is.