Az autók Colin Firth-je

Használtteszt: Jaguar XKR Convertible – 2010.

2023.08.15. 16:11

Tagadhatatlanul brit, mindig elegáns, de nem kirívó. Korát nem tudja meghazudtolni, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne szép, vagy jó abban, amit csinál. Persze, itt-ott van benne hiba, de ahol brillíroznia kell, ott nagyon odateszi magát. De ez most nem Colin Firth-ről, hanem egy 2010-es Jaguar XKR Convertible-ről szól.

A Jaguar XK első generációját a '96-os Genfi Autószalonon mutatták be, két évvel később pedig jött az XKR, ami nem jelentett mást, minthogy rácsaptak a Jaguar V8-ra egy kompresszort. Az első generációs XK/XKR-t 2006-ig gyártották, de már a korai kétezres években olyan érzést adott a külseje, mintha Colin megtartotta volna pajeszát A Büszkeség és balítélet sorozatból – nem rossz, de ideje váltani.

Aztán jött 2005, amikor leleplezték a Frankfurti Autószalonon az XK második generációját. Ennek már nem Geoff Lawson volt a dizájnere, hanem Ian Callum, aki többek között az Aston Martin DB7 és Vanquish, valamint a Nissan R390 tervezésében is segített. Callum tapasztalata és érzéke rengeteget javított az autó megjelenésén, mert meg tudta tartani a brit, jaguaros dizájnvonalat, de mindezt időtálló formában. Értékesíteni 2006-ban kezdték az új XK-t, a kompresszoros XKR-re pedig 2007-ig kellett várni.

Az XKR a plusz betűn és kompresszoron kívül kapott pár nem túl kirívó külső változtatást: a kipufogóvégek számát megduplázták, picit átszabták az első lökhárítót, a motorháztető pedig lamellákat kapott a jobb légáramlás érdekében. Valamint amennyi helyre csak lehetett, a „supercharged” feliratot vagy az „R” logót tűzték fel.

2009-ben jött egy nagyobb ráncfelvarrás: a 4.2-es helyére egy ötliteres V8 került, picit átformálták az első és hátsó lámpákat, az akkori XF-ből ismert forgókaros „váltókart” is megkapta, váltóját pedig egy hatsebességes ZF 6HP28-ra cserélték. 2011-ben ismét jött egy facelift, de ennek részeként csak az első lökhárítón és a fényszórón változtattak egy kicsit. Az utolsó XK-k 2014-ben gördültek le a gyártósorról és búcsút intettek a modellnek. Azóta pedig eltelt kilenc év, de az XK kora ellenére egy ma is elegáns autó.

A tesztben szereplő XKR a nagy facelift utáni, de a kicsi előtti modell, pontosabban 2010-es, vagyis már 13. évében jár. Ez idő alatt 185 ezer kilométert tettek bele, főleg Svájcban. Jó sorsa volt, gazdái törődtek vele, így simán le tudna tagadni jó pár ezer kilométert. Egyedül a felnin és az üléseken látszanak a használat nyomai. Mindkettő javítása kényes és drága mulatság, ugyanis hűthető-fűthető bőrülést sosem olcsó megcsináltatni, ahogy a 20 colos felnijeit sem.

Az a kevés műanyag, amit láthatunk a belterében, szép egészségnek örvend, a középkonzolnál és a váltó körül található zongoralakk borítás is csodával határos módon alig karcos. Luxust kiált az ajtók alsó felét beborító kárpitozás, ami praktikusnak semmiképpen, stílusosnak annál inkább mondható. A központi zárat nem egy gombbal tudjuk ki-be kapcsolni belül, hanem a kilincset kell benyomni, ez ötletes helyspórolás.

Az infotainment-rendszere érintőkijelzős – bár ne lenne az. Mivel 2010-ről beszélünk, ez a technológia az autókban még eléggé gyerekcipőben járt, így mai standardokhoz képest lassú, csúnya, pontatlan - rossz használni. Navi is van benne, de ezt az előbbi okok miatt inkább mellőztem. Alatta viszont már találhatunk gombokat, tekerőket az igazán fontos dolgokhoz, bár picit fájó, hogy pont az üléshűtést, -fűtést csak a kijelzőn lehet állítani.

Alább a zongoralakk és króm rengetegben találjuk az indítógombot, a tekerős váltókart és a vezetést befolyásoló gombokat. A váltókar csak akkor jön elő, ha gyújtást adunk az autóra, így álló helyzetben letisztult a panel. Ez mindaddig ötletes és szép, amíg el nem romlik. 

Vászontetős kabrió és V8 létére felhúzott tetővel is kevés zaj szűrődik a kabinba, nagyobb sebességnél sem kell a mellettünk ülővel kiabálni. De ha a tetőt le akarjuk engedni, akkor egy gombnyomás és 18 másodperc várakozás szükséges hozzá, és ugyanez igaz visszafele.

Akik látták a Kingsman első vagy második részét, tudják, hogy Colin Firth karaktere (Harry Hart) a brit arisztokrácia csúcsát jellemzi, akinek pizsije kínai selyemből, délelőttje teázásból, hétvégéje pedig country clubokból áll. Viszont nyomásra egy gyilkológép is lehet, aki nyers, morbid, főleg ha a háttérben felcsendül a Free Bird! Az XKR vezetési élménye pontosan ilyen. Ha óvatosan bánunk vele, egy kényelmes, kifinomult jármű. Könnyen kormányozható, a felfüggesztés nem engedi, hogy az autó dülöngéljen, csak annyira, amennyire azt érezni szeretnénk. Jól látni az autó végeit, 4,8 méteres hossza pedig alig érezhető. A kompresszoros V8 duruzsol, krúzolni szépen, kifinomultan is lehet vele, ahogy azt egy grand tourertől elvárja az ember.

De ha odalép az ember, akkor gyorsan megtudjuk, hogy az autó 510 lóereje és 625 Nm nyomatéka a hátsó kerékre nem csak hangzatos számok. Hirtelen gyorsításkor a kipörgésgátló teszi a dolgát, pont annyira engedi el az autó hátulját, hogy a sofőr ne feledkezzen meg róla. Gyorsulni pedig tud, ugyanis álló helyzetből csak 4,6 másodperc kell neki, hogy elérje a 100 km/h-t, ez pedig még ma is szép teljesítmény, főleg, hogy 1675 kiló az autó.

A technika csak vigyáz rád, mintsem korlátoz, így az élményfaktora magasan van, és azt érezteti, hogy te uralod az autót és nem ő téged. Modern autókban divat, hogy hangszórós rásegítéssel próbál átverni, de ilyet az XKR nem csinál: ha hallod a motort, akkor tényleg azt hallod, ez megint rátesz egy lapáttal az élményre.

Ha nem hétvégi autónak akarnánk használni, hamar beköszönnek a hátrányok, kezdve a fogyasztással. Városban simán kéri a 19-20 litert, míg autópályán is 12 liter körüli a fogyasztása. Papíron négy személyes az autó, ami igaz is, ha olyan utasokat szállítunk hátul, akiknek nem igényük a bármekkora fej- és lábtér - sőt, előny, ha nincs nekik egyik sem. Csomagtere a kupénak sem nagy, a kabriónak még kevesebb jutott belőle, pontosan 314 liter. Ez kisebb bevásárlásokra elég, de semmi többre, főleg, hogy a csomagtér inkább mélyen nyúlik be, mintsem magas lenne. Egy-két golfütő belefér, erre találták ki.

Viszont bármilyen jó gazdái lehettek, 13 év alatt bizony előfordultak vele gondok: kompresszort kellett javítani, ez tipikus hibaforrása ennek a motornak, a vezérlésnek pedig a feszítője, feszítősínje ment tönkre – de akinek telik majomra, annak teljen banánra is.

A vászontetős Jaguar XKR új korában 70-72 millió forint környékén mozgott, azóta persze nagyot esett az értéke: egy hasonlóan jó állapotú darabért 20-25 millió forintot is elkérhetnek. Ezzel viszont nem esik messze hasonló korú és állapotú riválisaitól. Egy Bentley Continental GTC 21-25 millió forint környékén kapható, míg egy Aston Martin DB9 ára 27 millió forintot is elérheti.

Az XKR mellett letenni a voksunkat olyan döntés, mint Colin Firth-öt választani olyan színészek közül, mint Simon Pegg, Jude Law vagy Gary Oldman. A döntés nem rossz, és idővel csak értékesebb lesz.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.