Caterham sportkocsi, űrtechnikával
A Lotus Super Sevenből csak az építési elv maradt: minél egyszerűbb és könnyebb, annál jobb. Másfél évtizede az SP/300.R az első új Caterham típus, de úgy tűnik, megérte várni.
A brit manufaktúra eddig szinte kizárólag a Lotustól megvásárolt Super Seven recept alapján épített sportkocsikat. Volt már mindenféle változat, az ezres motorkerékpár-motoros géptől a V8-as, 500 lóerős szörnyetegig, így amikor néhány hónapja bejelentették, hogy új típust mutatnak be, mindenki csak egy újabb csővázas, régimódi minimál-autóra számított. Kiderült azonban, hogy a Caterhamnél is érzik a fejlődés kényszerét, így elhagyták a régi receptet, és egy ultramodern versenygépet építettek.
Az SP/300.R fejlesztését a Lola egyik alumínium vázának átvételével kezdték, de a részleteket már házon belül dolgozták ki. Az elsődleges szempont az egyszerűség, a hatékonyság és a könnyű karbantarthatóság volt, így nemigen maradt tér a klasszikus Caterham stílusjegyek számára – egyedül a formula-autókra emlékeztető csőrszerű orr alatti apró légbeömlő formája emlékeztet halványan a Caterham Seven hűtőnyílására. A szálerősítésű műanyagok széleskörű használatának és a takarékos elrendezésnek – a motor és a váltó is teherviselő elem – köszönhetően a széles és lapos gép kevesebbet nyom, mint 600 kilogramm, a hajtását pedig egy hosszában beépített kétliteres, 305 lóerős Ford turbómotorra bízták, így 2,5 másodperc alatt gyorsulhat az autó 100 km/h-ra, a végsebessége pedig 273 km/h.
A tervezésnél külön figyelmet fordítottak arra, hogy a nagyméretű karosszériaelemeket akár egyetlen ember könnyedén fel- és leszerelhesse, és úgy általában, a legtöbb karbantartási, javítási feladat egyszemélyes feladat legyen. Így a versenygép üzemeltetéséhez nincs szükség nagy csapatra, sőt, adott esetben külön szerelőre sem, ami ideális hétvégi, pályanapos géppé teszi az SP/300.R-t. A tervezők erre is szánták: megpróbálnak betörni arra a piacra, ahol eddig a Radical, a Lotus, és más versenyautóépítő cégek domináltak. Ennek megfelelően az autó akár más, erősebb motorral is kérhető, bár a gyárilag beépített Ford masszív, tartós motornak ígérkezik. A futómű egyébként szintén a Lolától érkezik – ugyanaz a teljesen állítható szerkezet, amelyet F3-as és Formula Junior autóiban is használ a versenygép-specialista.
A típus számára külön kupát is indítanak, így a 60 ezer fontos – kicsit kevesebb, mint 20 millió forintos – sportgépet talán könnyebb lesz eladni. Azt a 25 példányt legalábbis biztosan elviszik, ami a tervekben szerepel. A Caterham állítólag fontolgatja egy utcai verzió elkészítését is, bár ehhez először fel kell mérniük a várható keresletet.