Skoda VisionD: a jövő Octaviája?
A csehek új stílus meghonosítására készülnek, ezt szondázzák most az ötajtós tanulmányautóval, amelyből könnyen a márka következő kompakt modellje lehet.
A VisionD határozott váltás a mai Skodákhoz képest: a gömbölydedségnek nyoma sincs, viszont sok a határozott él – még a tetővonalban is jóval határozottabb törést látni, mint a márka bármelyik autóján a Felicia óta. Az autó arányai is szokatlanok, legalábbis a hasonló méretű Octaviához képest. A hátsó túlnyúlás és az orr is rövid, a tengelytáv viszont szokatlanul hosszúnak tűnik. A szögletes, határozott részletekhez való visszatérés az autó elején és hátulján is tetten érhető: a fényszórók és a hátsó lámpatestek is négyszögletesek, sőt, a hűtőmaszkon is felbukkannak élesebb sarkok. Az összkép ráadásul kifejezetten sportos – olyan érzésünk van, mintha az első generációs Seat Leon karakterét élesztették volna újjá, csak élesebb kivitelben.
A Skoda tanulmányára belül szinte németesen puritán vonalak jellemzőek, mégsem mondanánk unalmasnak az összképet: a háromdimenziós műszerek, a középső érintőképernyő és a fehér-szürke kárpitozásban elhelyezett zöld díszítések épp annyit oldanak az összképen, hogy a végeredmény ne legyen taszítóan steril. Az új stílushoz új jelvényt is terveztek a Skodánál: a szárnyas nyílvessző maradt, de a köré rajzolt kör csupán jelzés-értékű, és eltűnt belőle a felirat is. A Skoda szó tipográfiáján is változtattak: a betűk kevésbé vaskosak, és jóval egyszerűbbek lettek.
A tanulmányautó eddig ígéretes: valamivel fenyegetőbb és sportosabb az új stílus, mint a jelenlegi, de csak annyival, hogy a Skoda használható átlagautóságát még ne veszélyeztesse. Ezt már csak úgy ronthatják el, ha a VW csoport vezetése visszafogja a Skodát attól tartva, hogy népszerűbbé válik a Volkswagennél, de mostanság ez a fajta öncsonkító magatartás már nem annyira jellemző a cégcsoportra, mint egy-két évtizede volt.