Az Audi tovább bővíti hobbiterepjárókból álló Q sorozatát, ezúttal a Volkswagen Tiguan alapjaira épített 3-assal. A premiert Sanghajban tartja az Audi, szűk egy héten belül, de már most lelőtték a poént: mind az autó képeit, mind a lényegesebb adatokat nyilvánosságra hozták.
A Q3 méretei alapján a kompakt családi autók közé tartozik: 4,39 méter hosszú, 1,83 méter széles és 1,6 méter magas, azaz 239 mm-rel rövidebb, 50-nel keskenyebb és 53-mal alacsonyabb, mint a Q5-ös. Ha nem is nagy, egész tágasnak ígérkezik az autó, legalábbis a csomagtartó méretét alapul véve: a 460 literes alapméret egy kisebb családnak épp elég lehet akár hosszabb utazások alkalmával is, de a hátsó ülések rovására akár 1,365 köbméternyi egybefüggő tér is kialakítható az autó farában. Ugyanakkor a Q3-as meglehetősen súlyos darab, legalábbis a méretéhez képest: a fronthajtású alapváltozat is 1,5 tonnát nyom, és ehhez jöhet még nehezebb motor és a Haldex rendszerű állandó összkerék-hajtás. Pedig az Audinál állítólag még figyeltek is a dologra, így alumíniumból készítették a motorházfedelet és az ötödik ajtót is.
A motorválaszték természetesen a VW csoport egyen-palettájáról érkezett, így csupa ismerős négyhengerest tartalmaz. Egyelőre csak turbós kétlitereseket kínálnak a Q3-ashoz: a benzines TFSI motorok 170 vagy 211 lóerősek lehetnek, dízelből viszont kezdetben csak a 177 lóerőset kínálják, és csak összkerék-hajtással. A 140 lóerős alapváltozatot, amely fronthajtással is kapható lesz, csak 2012 első felében kezdik forgalmazni. Egyelőre a legerősebb benzines Q3-as dinamikai adatait ismerjük, ez 6,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, és 230 km/h a végsebessége.
Az autó formatervéről nem könnyű bármi újat mondani annak, aki a többi Audit látta már. Az orr-részen legfeljebb a lámpák kialakítása jelenthet némi újdonságot, oldalnézetből pedig a tető csapott íve, de a legtöbb részletmegoldás ismerős lehet. Az övvonalon végigfutó élt az A5-ösön láthattuk korábban, a hűtőmaszk formáját már lelőtték az A6-oson, a légbeömlőket utánzó ködlámpa-kereteket pedig tucatnyi más Audin. Eredetiséget tehát hiába keresünk: ez megint egy Audi más méretben, más célközönségnek, ugyanazzal a karakterrel – a cég sikere azonban már évtizedek óta bizonyítja, hogy ez egyáltalán nem zavarja a vásárlókat, feltéve, hogy megkapják a négy karikától elvárható minőséget.
A prémium-gyártók kütyübeépítő versenyére persze a Q3-ast is benevezték, ami nem csoda, hisz a jól csengő nevű extrákon keresnek a legjobban az autógyártók. Van például 12 ultrahangos érzékelővel dolgozó parkolórendszer, amely nem csak a távolságot jelzi, de akár be is manőverezi az autót a szűk helyre, de persze kínálnak fedélzeti internet-kapcsolatot, 14 hangszórós hifit és számtalan más, hasznos vagy csak kényelmes kiegészítő berendezést.
A Q3-as a premiert követően viszonylag sokára lesz kapható: ősszel kezdődik a forgalmazás Európában. A legolcsóbb változat, a kétliteres, 170 lóerős, fronthajtású benzines Németországban épp csak 30 ezer euró alatt indul majd, itthon azonban csúnyán elronthatja az árképzést a kisebb hengerűrtartalmú motorok hiánya.