Maybach: közel a vég
A Daimler AG. csúnyán mellényúlt, amikor a Mercedesnél nagyobb presztízsű márkát alapított: a Maybach a kezdetek óta mintegy egymilliárd euró veszteséget hozott, így Stuttgartban nem szívesen költenek a további fejlesztésre. Felmerült, hogy megszűnik a márka, de van még egy utolsó lehetőség, ha a brit Aston Martin hajlandó segíteni.
A Mercedes vezetősége július elsejére ígéri a döntést: vagy sikerül addig kidolgozni a Maybach számára egy rentábilis fejlesztési modellt, vagy egyszer s mindenkorra megszüntetik a márkát. A Daimlernél persze arra törekszenek, hogy a Maybachot életben tartsák – ennek érdekében az Aston Martint is megpróbálják bevonni a következő generációs modellek fejlesztésébe. Ha összejön a megállapodás, akkor a Mercedes átadja a következő S osztály műszaki alapjait, amelyre az Aston Martin gyárában készülhet egy gyártósoron az új Lagonda szedán és a következő Maybach generáció. Ezzel a megoldással csökkenthetők a fejlesztési és gyártási költségek, és úgy tudják optimalizálni a gyártást, hogy évi 200 példány körül már hasznot hozzon a luxuslimuzinok gyártása.
A Maybach gyártását úgy állították be annak idején, hogy évi 1000 példány már nyereséget hozzon, ám a méregdrága modellekből 2003 óta összesen készült mintegy 2000 darab – tavaly éppen 157-et vettek meg. Ennek köszönhető, hogy a Daimler nemhogy a fejlesztésre költött euró-százmilliókat nem látta viszont, de még a legyártott autókon is hatalmas összegeket veszített. Az Aston Martinnál olyan műszaki megoldásokat és gyártási eljárásokat használnak, amelyek jóval kisebb példányszámok mellett is nyereséges működést tesznek lehetővé – a Maybach életben tartásához pedig éppen erre lenne szükség. Cserébe a Mercedes korszerű motorokat, és egyéb, kis példányszámban csak veszteséggel gyártható alkatrészeket szállíthat az Aston Martinnak.
Úgy hallani, hogy pillanatnyilag jó esély van a megállapodásra, de július előtt biztosan nem születik meg a végleges döntés.