A BMW-é a legerősebb háromhengeres?
A háromhengeres motorok eddig elsősorban kisautókban fordultak elő, méghozzá egyértelműen spórolásból. Kevesebb henger kevesebb alkatrészt jelent, a berregést meg csak elviseli majd, akinek nem telik erősebb motorra. A BMW-nél azonban azt mondják, az ő háromhengeresük más elvek alapján épül.
Ha beismerik, ha nem, a spórolás itt is szerepet játszik, de cégcsoport-szinten: az összes kisebb BMW benzinmotor egyen-hengerekből áll majd: az 500-as alap-építőkockából 3 literes hathengerest, 2 literes négyhengerest és 1,5 literes háromhengerest lehet összehozni. Így csökken a fejlesztési és a gyártási költség, azaz több profitot termelhet a BMW. A háromhengeres említésére azonban sokaknak összerándul a gyomruk: rekedtes hangú, alig vánszorgó nyolcszázas Daewoo Matizok és ezres Opel Corsák ugranak be, ami - lássuk be - a BMW-nek sem hasznos. Így aztán bedobták a motorfejlesztésért felelős Klaus Draegert, hogy magyarázza el, hogyan néz majd ki az új háromhengeres.
Draeger pedig bedobott egy fontos adatot, hogy megértesse a kívülállókkal, miről is van szó. Az N37 kódú benzines háromhengeresről mesélt - azt mondta, mindenképp elérik majd vele a hengerenkénti 55 lóerőt, amit a kétliteres négyhengeres is tud, azaz az 1,5 literes turbómotor csúcsváltozata alsó hangon 165 lóerős kell legyen. Ez egyrészt több, mint amit bármelyik mai háromhengeres tud, másrészt azt jelzi, hogy akár nagyobb autókkal is boldogulhat. A szakember azonban azt is sietett leszögezni, hogy a következő 3-as BMW még nem kapja meg az apró motort, egyelőre elsősorban a fronthajtású BMW alapmodell, illetve a következő generációs Mini az elsődleges bevetési terület.
Az is kiderült, hogy a háromhengeresnek komoly előnyei is vannak: Draeger azt emelte ki, hogy a felület-lökettérfogat aránya messze a legjobb a BMW motorjai között, ami jó termikus hatásfokot ígér. A nagy teljesítmény mellett viszonylag alacsony fogyasztást várnak, legalábbis erre utal a 95 g/km-es szén-dioxid-kibocsátási cél. Arra viszont nem tért ki, legalábbis egyelőre, hogy a háromhengeres hibáit - a kulturálatlan járást és a ronda hangot - hogyan tudják kiküszöbölni. Nyilván megoldás a komoly zajszigetelés és a rezgéseket kioltó kiegyensúlyozó tengely, de ezek drága megoldások. Csak remélhető, hogy Draeger ezekre is utalt, amikor azt mondta, a háromhengeres nem lesz olcsó, legalábbis abban az értelemben, hogy semmivel sem marad el műszaki tökéletességben a négy- vagy hathengeres BMW motorok mögött.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a háromhengerest is megosztják-e más gyártókkal, mint most a Mini 1,6 literes négyhengereseit a Peugeot-Citroennel, de az 1,5 literes motor mindenképp elég sok és sokféle autóba bekerül majd. Az évtized közepére várhatóan ez lesz az összes benzines Miniben, az 1-es és a 3-as sorozat alapmodelljeiben, valamint a fronthajtású BMW-k nagy részében is. Lehet, hogy a végén még divatot csinálnak a varrógéphangból?