Zöld utat kapott a turbinás Jaguar
A C-X75-öt másél éve mutatta be a Jaguar, de csak most derült ki, hogy szinte változatlan formában tervezik gyártani. Ez pedig igazán izgalmas lehetőség, hiszen a tanulmányt dugattyús motor helyett két apró gázturbina energiája tartja mozgásban – ennek köszönheti kivételes képességeit.
Kívulről csupán egy újabb szupersportkocsinak tűnik a C-X75, pedig olyan műszaki csemegéket rejt magában, amelyhez hasonlót sem látni manapság. A gázturbinás hajtásról rég letett már az autóipar, mivel sok, korábban megoldhatatlannak tűnő hibája van az ilyen gépeknek, de ezek nagyrészt kiküszöbölhetők a korszerű vegyes hajtás révén. Ilyet tartalmaz a Jaguar gépe is: a hajtást tisztán villanymotorokra bízták – ezek összteljesítménye 780 lóerő, így gyorsulhat a gép 3 másodperc alatt 100 km/h-ra – a két, 80 ezres fordulatszámon pörgő, földgázzal táplált, egyenként csupán 95 lóerős gázturbina pedig csak az akkumulátorokat tölti.
A megoldás papíron zseniális, hiszen a gázturbinák végtelenül egyszerűek, és meglehetősen hatékonyan működnek, a Jaguar mégis bizonytalankodott a szériagyártással kapcsolatban. Készítettek egy alternatív hajtásláncot, ahol a két turbina helyett egy négyhengeres turbómotort használnának. A korábbi tervek szerint ilyen került volna az összes példányba, de úgy tűnik, a gázturbinás fejlesztés jobban halad, mint gondolták, így a legújabb hírek szerint csak a vásárlókon múlik majd, hogy melyik megoldást választják.
A sportkocsin a Jaguar mellett a Williams F1-es csapat szakemberei is dolgoznak, de így sem valószínű, hogy a szupertakarékos és villámgyors gép az évtized közepe előtt elkészülne.