Háborús helyzet az Opelnél
Az Opel rég nem működött nyereséggel, hiába hajtottak végre az elmúlt évtizedben több nagyszabású költségcsökkentési tervet. A probléma továbbra is a kapacitás-felesleg: egyszerűen nem tudnak elegendő autót eladni, hogy lekössék az összes üzemet.
Tavaly 1,19 millió Opel készült, de a gyárak ennél vagy félmillió autóval többet készíthetnének. Ráadásul a tizenegy üzem közül négy Németországban, kettő Nagy-Britanniában és egy Ausztriában működik, ahol a munkaerő kifejezetten drága, ami tovább csökkenti az esélyeket a nyereséges működésre. Úgy tűnik, az egyetlen megoldása gyárbezárás lenne: a németországi Bochumban 3100, a brit Elsmere Portban 2100 munkahely kerülhet veszélybe. A terv állítólag az, hogy az Astra gyártását Rüsselsheimből átköltöztetik a lengyelországi Gliwicébe, a Bochumban működő Zafira gyártósort pedig Rüsselsheimbe vinnék. Ezzel Bochumban nem készülne több autó, és így felszámolhatnák a gyárat. A német szakszervezetek persze komoly akadályt jelentenek: már most megkezdték a sztrájkokat, hogy eltántorítsák a cégvezetést a terv végrehajtásától.
A probléma az, hogy az Opel a GM részeként kizárólag az európai eladásokra számíthat, hisz más piacokon az amerikai vállalatóriás más márkákkal van jelen. Azaz az Opel nem profitálhatott a kínai autópiac robbanásszerű növekedéséből, mint mondjuk a Volkswagen. Ráadásul az Opel a 2008-as válság idején nem költhetett eleget típusfejlesztésre, és ennek most látszik az eredménye: a Corsa váltótípusa késik, és a régi modell egyre kevésbé tűnik eladhatónak.
Az év második felében érkező Adam kisautó még javíthat az Opel helyzetén, de megjósolhatatlan, hogy egy új kategóriában hogyan szerepelhet a márka egy egyelőre ismeretlen járművel.