Így mászik ki a lekvárból az Opel
A GM európai részlege tegnap tette közzé újabb önmegmentési tervét, amelynek a célja a nyereséges működés lenne. Akad ugyan néhány homályos részlet, de a lényeg a hatékonyabb működés és a modellpaletta bővítése lenne.
Az Opel igen hasznos a General Motors számára, hiszen itt folyik a cégen belül a legintenzívebb műszaki fejlesztés, viszont évtizedek óta probléma, hogy az európai részleg maga iszonyú veszteséget termel. Az elmúlt években több megmentési tervet is közzétettek, de egyik sem vált be igazán. Így most újra nekifutnak a dolgok átszervezésének.
A tervek legfontosabb eleme az új modellek bevezetése. Az Adam kisautó és a Mokka mini-SUV mellett készül egy újabb Astra változat – alighanem a szedánról van szó – és persze egyszer csak elkészül a következő Corsa is. 2014-ig összesen hat új modell bemutatása várható, amelyekre mintegy 11 milliárd eurót költ a vállalat. Emellett jönnek az új motorgenerációk, szám szerint három, amelyek részint Szentgotthárdon készülnek majd – ezek is lendíthetnek az Opelek keresettségén, ha elég jónak bizonyulnak a konkurenciához képest. Ráadásul a Peugeot-Citroennel kötött megállapodás hosszabb távon további spórolást hozhat. Úgy hallani, az Opel Zafira következő generációját már a franciák tervezik és gyártják, cserébe a Peugeot 508-as és a Citroen C5 utódait az Opel Insignia alapjaira építhetik, méghozzá Németországban.
Ahhoz persze évek kellenek, míg az újabb modellek hatása a nyereségen is érződik majd, hisz az igazi baj a kapacitás-felesleg. Az Opel jelenleg csak az európai piacból él, másutt alig ismertek az autói. Karl-Friedrich Stracke vezérigazgató szerint ezen is próbálnak változtatni, bár ez nem lesz könnyű anélkül, hogy más GM márkák lábára ne lépjenek. Ausztráliában, Észak-Afrikában, Dél-Amerikában, a Közel-Keleten, Kínában, Oroszországban és Törökországban próbálnak majd több vásárlót szerezni, és ezzel némi kapacitást lekötni, de arra viszonylag csekély a remény, hogy ezen piacok bármelyikén komoly áttörést érnének el. További lehetőség a Chevrolet modellek európai gyártásának beindítása, de ez sem kecsegtet sok sikerrel, hisz az Opel elég drágán termel, a Chevy viszont épp olcsóságával hódít.
Minden egy irányba mutat: az Opelnek gyárakat kellene bezárnia, a maradék üzemekben pedig javítani a kihasználtságot, így csökkentve a költségeket. A hatékonyság növelése, és a három műszakos termelés bevezetése szerepel is a tervekben, gyárbezárásról viszont nem beszélnek az Opelnél. Ha igaz, ennek az az oka, hogy 2014-ig a szakszervezetekkel kötött megállapodás szerint nem bocsáthatnak el senkit Németországban. Pedig a gyárbezárás elkerülhetetlennek tűnik, hisz hosszabb távon nem tartható a jelenlegi állapot, amikor az Opel bő 700 millió eurót veszít éves szinten.
Mindez egyelőre csak egyfajta válogatás – az a néhány tény, amit az Opel vezetés nyilvánosságra hozott a GM igazgatóságának szánt tervezetből. Végleges döntés azonban csak júniusban születhet – addig marad a feszültség a dolgozók és a vállalatvezetők között, amely az elbocsátásoktól való félelemből táplálkozik.