Túl jók az Opelek?
Feltűnő, hogy mekkorát lépett az Opel a prémium-szegmens irányába az elmúlt években. Autóik nagyrészt igényesebb kivitelűek és jobb anyagokból készülnek, mint korábban, de drágábbak is. Ám úgy néz ki, ez okozta a cég hatalmas veszteségeit.
Az összefüggés egyszerű: drágább autóból kevesebbet lehet eladni, de nagyobb lesz a haszon. Az Opel azonban csak az üzleti modell egyik felét valósította meg: drágább autókat készítenek, de akkora gyártókapacitásuk van, ami az olcsó tömegmodellek előállításához is sok volt. Innen a működési hatékonyság hiánya, amely az idei év első három hónapjában 250 millió eurójába került a General Motorsnak. Nem könnyű megoldást találni, hisz az Opel nem válhat ismét azzá a tömeggyártóvá, ami húsz éve volt. Az alacsonyabb árkategóriákban ugyanis ott a Chevrolet, amelynek így közvetlen konkurensévé válna. Ugyanakkor a szakszervezetekkel kötött megállapodás szerint 2015-ig felesleges gyárait sem zárhatja be.
Egyelőre nem világos, hogy a General Motors európai részlege hogyan próbál nyereségessé válni, de ilyen mértékű veszteséget sem engedhet meg magának a következő három-négy évben, amíg legalább két üzemétől meg nem szabadul.