Elkészült az önfelfújó gumi

2012.09.25. 17:27

A nyomásfelügyelő rendszerek terjedése mutatja, mennyire hajlamosak vagyunk elhanyagolni a guminyomás rendszeres ellenőrzését. De mennyivel jobb a mérő, csipogó elektronikánál egy olyan eszköz, ami egyből pótolja is a hiányzó levegőt, ha észreveszi a laposodást.

goodyears-air-maintenance-technology-self-inflating-tires-explai

Pontosan ilyen rendszert fejlesztett ki a Goodyear Air Maintenance Technology néven. Tavaly már beharangozták, hogy dolgoznak rajta, de csak most készültek el az első működőképes prototípusokkal. Egyelőre tehergépjármű-abroncsok gyártását kezdték meg az AMT technológiával, de azt állítják a mérnökök, hogy ezekkel a nagyobb, 7 bar körüli nyomás miatt nehezebb dolguk volt, mint a személyautó-gumiknál, amelyekkel a fejlesztést megkezdték. A közúti flottateszteket jövőre szeretnék elindítani, és ha ezek rendben zajlanak, csak idő kérdése, hogy elkészítsék a személyautóra való változatot is.

Amilyen boszorkányosan hangzik első hallásra, olyan zseniálisan egyszerűen működik a rendszer. A gumi felnihez közel eső részén elhelyeztek egy apró gumitömlőt két szeleppel. Az egyik szelep a külső levegővel van összeköttetésben, és ha belül nyomáscsökkenés lép fel, ez kinyit. Ekkor a gördülési deformációból adódóan összenyomódó tömlő elkezdi pumpálni a gumiabroncsba a levegőt a másik szelepen keresztül. Ha helyreállt a gumi üzemi nyomása, bezár a külső szelep, így a pumpálás befejeződik.

Nem kell hangsúlyozni, milyen előnyökkel jár a helyes guminyomás állandó fenntartása. Aki lapos gumival jár, annak nem csak magasabb üzemanyagfogyasztással kell számolnia, de romló úttartással és gyorsabb gumikopással is. A nagy kérdés az, hogy milyen költséggel tudja megvalósítani a Goodyear az önfelfújó gumit, és mennyi levegő pótlására képes a rendszer, mondjuk defekt esetén - de ilyen helyzetekre még mindig ott vannak a nyomásfelügyelő rendszerek.