Megjött az Opel megmentője?
A Volkswagen az utóbbi években sikert sikerre halmozott, különösen Kínában – nem csoda, hogy a gyengélkedő Opel épp a konkurens cég kínai részlegének vezetőjét ültette a vezérigazgatói székbe. Karl-Thomas Neumann, aki márciustól irányítja a GM európai részlegét, csodát várnak: azt, hogy tizenöt rossz év után ismét nyereségessé tegye az Opel-Vauxhall működését.
Az 51 éves szakember, aki korábban a Continentalnál, majd a Volkswagennél szerezhetett vezetői tapasztalatokat, nem csak a vezérigazgatói teendőket látja majd el. Ő lesz a GM Europe elnöke, és helyet kap a GM igazgatótanácsában is, azaz az európai részleg irányításában lényegében szabad kezet kap. A döntési szabadságra azonban szüksége is lesz, hiszen az Opelt meglehetősen rossz bőrben veszi át. A GM európai márkájának eladásai az elmúlt évben 16%-ot estek, és a cég vesztesége bő 1,3 milliárd euró volt. Ezt ugyan az amerikai és kínai nyereség bőséggel fedezi, de Detroitban nyilván nem nézik jó szemmel, hogy Európa csak viszi a pénzt. 1999 óta több mint 12,5 milliárd eurónak megfelelő összeget vesztettek az Opelen, ami meglehetősen rossz átlag.
Bár az Opelnél nemrég bejelentettek egy komoly költségcsökkentő tervet, az elemzők egyelőre nem túl optimisták. „Azt gondoljuk, nagyjából azonos a valószínűsége, hogy megduplázódik a veszteség, mint hogy valóban nullszaldós eredményt tudnak felmutatni az évtized közepére” – írta korábban a Morgan Stanley elemzője. Neumann feladata lesz, hogy a tervet átültesse a gyakorlatba, és az Opelből nyereséges céget faragjon a következő két-három évben – ez pedig, épp most, amikor az európai autópiac eleve zsugorodóban van, nagyon nagy feladat.