Azt eddig is tudtuk, hogy a Peugeot-Citroen nagy bajba került, de nem voltunk egészen tisztában a probléma mértékével. Az 5 milliárd eurót megközelítő veszteség azonban példátlan a cég történetében.
Az igazság, bármilyen fájdalmas is, az, hogy hasonló nagyságrendű veszteséget csak a csődeljárással megmentett detroiti gyártók, a GM és a Chrysler szenvedtek el a legmélyebb válság közepette. A 4,74 milliárdos nettó deficit persze nagyobb részben a leírásra került javaknak köszönhető, az autóipari részleg vesztesége ebből 1,5 milliárd volt. Mindez úgy jött össze, hogy a cég vezérigazgatója, Philippe Varin elmondta, a költségcsökkentési lépések sikeresek voltak, hisz a tervezett 1 helyett 1,13 milliárd eurót spóroltak velük.
Úgy néz ki, a PSA egyelőre nincs végveszélyben, részint mert a francia állam az állások megmentése érdekében jelentős hitelgaranciákat szeretne juttatni a cégnek – amit az EU-nak még jóvá kell hagynia – részint mert a Peugeot-Citroen korábban legalább egy évtizeden át vastagon nyereséges volt. Lépni azonban muszáj, és ha minden igaz, a terv már készen is áll. Ahhoz persze, hogy működésre bírják, alsó hangon négy-öt évre lesz szükség, mivel meglehetősen komplex elképzelésről van szó.
A General Motors-PSA szövetség révén csökkenhetnek a fejlesztési költségek, de ez nem minden. A francia vállalat két márkája között is nagyobb különbséget szeretne teremteni. Míg a Peugeot és a Citroen modellek közt eddig legfeljebb stílusbeli eltérés volt, de hasonló árat és minőségi színvonalat képviseltek, az új cél az, hogy a Peugeot-ból prémium-márkát faragjanak, mivel így jelentősen növelhetnék az egy autóval megszerezhető nyereséget. Ez így leírva jól hangzik, de megvalósítani nem lesz olyan egyszerű: az már bebizonyosodott, hogy ha egy márkának nincs presztízse, nemigen tud prémium-modelleket eladni. A Peugeot 607-essel vagy a Citroen C6-ossal a PSA is megtapasztalta ezt a jelenséget. Kérdés, hogy a francia cég ki tud-e találni valamit, amitől a Peugeot hirtelen a BMW és a Mercedes esélyes kihívójává lép elő.
Egy ilyen váltás ráadásul nyolc-tíz évet biztosan igénybe vesz, és a GM-mel tervezett együttműködés hatásai sem igen lesznek érezhetők a következő két-három évben. Ezzel együtt a Peugeot vezetése azt mondja, már a következő években megpróbálják a felére csökkenteni a veszteségeket. Az azonban kevéssé valószínű, hogy ebben a piac a segítségükre lesz: az eddigi 2013-as eredmények alapján azt mondják az elemzők, hogy az autóvásárlások száma Európában további 3-5%-kal csökken az idén, ami aligha tesz majd jól a Peugeot könyvelés bevételi oldalának. Ez annyit jelent, hogy a kiadásokon kell faragniuk, azaz további elbocsátások várhatók, és nyilván lassítanak majd a nélkülözhető fejlesztéseken is.