Az egyliteres fogyasztású, karbon-karosszériás dízel-hibrid, az XL1 ugyan inkább a vakítás eszköze – amelytől azt várják, hogy egy szupersportkocsihoz hasonlóan megdobja a Volkswagen presztízsét – de szuper-takarékos hajtásláncát sokkal célszerűbb módon is felhasználhatják. Ha igazak a hírek, épp erre készülnek: az Up!-ba kerülhet be a kétkengeres dízelmotor és az erős villanymotor kombinációja.
A 800 köbcentis, 47 lóerős kéthengeres dízel és a 27 lovas villanymotor együtt bőven elég lehet az Up! lendületes mozgatásához, és a becslések szerint még az áramvonalas karbon-karosszéria nélkül is bevihető vele az átlagfogyasztás 3 liter alá 100 kilométeren. Ráaadásul ha kisebb akkumulátort használna a VW az Up! hibridhez, az árat is leszoríthatja a megfizethető tartományba. Ha ez a terv megvalósul, az az XL1 gyártását is egyszerűbbé teheti, és tovább erősítheti a takarékos autózás és a Volkswagen márka kötődését a vásárlók fejében.
Az elvileg tetszetős ötlet megvalósítása persze nem feltétlen egyszerű, hisz az XL1 hajtásrendszerét középmotoros elrendezéshez alakították ki, és egyáltalán nem biztos, hogy teljes áttervezés nélkül át lehet tenni az orrmotoros Up!-ba. A pletykák szerint az Up! dízel-hibrid változata akár már jövőre megjelenhet – ha erre sor kerül, nyilván számos kérdésünkre választ kapunk majd.