Mélyen a lekvárban a Seat
A Seat a válság előtt sem volt jó bőrben, de a dél-európai eladások drasztikus csökkenése végleg kirántotta a talajt a lábuk alól. James Muir, a márka igazgatója vázolta a Seat aktuális helyzetét.

A legnagyobb probléma az, hogy az eladások az utóbbi években nem hogy nőttek volna, de tovább csökkentek. Tavaly 320 ezer Seat fogyott az összes típusból, márpedig így egyrészt képtelenek kihasználni a spanyol üzem kapacitását, de az új modellek fejlesztésének költségét sem termeli ki a márka. Ahhoz, hogy legalább saját magát eltartsa a Seat, Muir szerint meg kellene dulpázni az eladásokat, ahhoz pedig, hogy érzékelhető nyereséggel működjön, háromszor ennyi autót kellene gyártani – évente közel egymilliót.
Ez persze a csoda kategóriájába esik, de a Seat vezetése még reménykedik, hogy a nemrég bemutatott Leon sorozat, és egy másik, a Nissan Qashqai ellenfelének szánt modell révén ismét növekedési pályára lehet állítani a céget. Ha azonban elmarad a várt siker, az már a márka létét fenyegetheti: a tulajdonos, a VW számára ugyanis jelentős költség az európai kereskedőhálózat fenntartása, így ha nem látszik javulás, könnyen lehet, hogy beszántják az egészet, és nem készítenek több autót Seat márkanéven.
A Seatot számos tényező hozza nehéz helyzetbe. Egyrészt Európában minden eddiginél nagyobb a verseny a tömegmodellek piacán. Csak házon belül ott a Skoda és a Volkswagen, mint közvetlen vetélytárs, és a Hyundai-Kia is agresszív terjeszkedésben van. Emellett ott a Fiat, a Peugeot-Citroen valamint a Renault és a Dacia, hogy csak a legerősebb konkurenseket említsük. Ehhez jött a Seat formatervezési válsága – éveken át kizárólag különféle méretű, de fazonra egyforma egyterűeket kínáltak, ami számos vásárlót elriasztott – és a dél-európai piacok összeomlása. Pedig a Seat épp Spanyolországban, Portugáliában, Franciaországban és Olaszországban volt a legerősebb, ahol manapság egyre nehezebb új autókat értékesíteni.
Az már a korábbi problémákra adott válasza a Volkswagen csoportnak, hogy a Seat választékában már alig akad önálló modell. Az Mii kisautó és az új Toledo is egy az egyben azonos egy-egy Skoda modellel, az Exeo a kifutott Audi A4-esből lett, az Alhambra pedig a VW Sharan testvérmodellje. Csak az Ibiza, az Altea és az új Leon tekinthető saját terméknek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
