Mélyen a lekvárban a Seat
A Seat a válság előtt sem volt jó bőrben, de a dél-európai eladások drasztikus csökkenése végleg kirántotta a talajt a lábuk alól. James Muir, a márka igazgatója vázolta a Seat aktuális helyzetét.
A legnagyobb probléma az, hogy az eladások az utóbbi években nem hogy nőttek volna, de tovább csökkentek. Tavaly 320 ezer Seat fogyott az összes típusból, márpedig így egyrészt képtelenek kihasználni a spanyol üzem kapacitását, de az új modellek fejlesztésének költségét sem termeli ki a márka. Ahhoz, hogy legalább saját magát eltartsa a Seat, Muir szerint meg kellene dulpázni az eladásokat, ahhoz pedig, hogy érzékelhető nyereséggel működjön, háromszor ennyi autót kellene gyártani – évente közel egymilliót.
Ez persze a csoda kategóriájába esik, de a Seat vezetése még reménykedik, hogy a nemrég bemutatott Leon sorozat, és egy másik, a Nissan Qashqai ellenfelének szánt modell révén ismét növekedési pályára lehet állítani a céget. Ha azonban elmarad a várt siker, az már a márka létét fenyegetheti: a tulajdonos, a VW számára ugyanis jelentős költség az európai kereskedőhálózat fenntartása, így ha nem látszik javulás, könnyen lehet, hogy beszántják az egészet, és nem készítenek több autót Seat márkanéven.
A Seatot számos tényező hozza nehéz helyzetbe. Egyrészt Európában minden eddiginél nagyobb a verseny a tömegmodellek piacán. Csak házon belül ott a Skoda és a Volkswagen, mint közvetlen vetélytárs, és a Hyundai-Kia is agresszív terjeszkedésben van. Emellett ott a Fiat, a Peugeot-Citroen valamint a Renault és a Dacia, hogy csak a legerősebb konkurenseket említsük. Ehhez jött a Seat formatervezési válsága – éveken át kizárólag különféle méretű, de fazonra egyforma egyterűeket kínáltak, ami számos vásárlót elriasztott – és a dél-európai piacok összeomlása. Pedig a Seat épp Spanyolországban, Portugáliában, Franciaországban és Olaszországban volt a legerősebb, ahol manapság egyre nehezebb új autókat értékesíteni.
Az már a korábbi problémákra adott válasza a Volkswagen csoportnak, hogy a Seat választékában már alig akad önálló modell. Az Mii kisautó és az új Toledo is egy az egyben azonos egy-egy Skoda modellel, az Exeo a kifutott Audi A4-esből lett, az Alhambra pedig a VW Sharan testvérmodellje. Csak az Ibiza, az Altea és az új Leon tekinthető saját terméknek.