December 13-án adtuk le a voksokat, 16-a estére meglett az a hét autó, amelyikből a zsűri jövő február végéig kiválasztja az egy szem 2014-es győztest. Izgalmas lesz ebből a listából megtalálni a legjobbat.
A zsűri nagy tesztjén, a Tannistesten már láttuk, hogy nehéz lesz az idei döntés. Tavaly, hasonló időben már mindenki sejtette, hogy a Golf 7-es lesz a befutó, bár én a rövid lista kihirdetése előtt még hittem a Mazda 6-ban, gondoltam a Volvo V40-re is, de a lelkem mélyén éreztem, hogy nem lehet más a befutó, mint a legvágyottabb népautó.
Idén viszont brutálisan jó elektromos autókat láttunk Tannisban, bár ezek esélyességéből sokat levon a korábban megszavazott Leaf és Ampera bevezetése körüli kalamajka - igazából nem teljesítették Az Év Autója szavazási paramétereiben megadott bevezetési időpontokat, gyártási darabszámokat - pedig azok korántsem szigorúak. Ciki volt ez gyártónak, zsűrinek egyaránt.
A Tesla Model S-t és a Renault Zoét már az utcán, igazi vevők feneke alatt látjuk zümmögni, s ha minden igaz, már valódi BMW i3-asokat is lehet szpottolni München és Stuttgart előkelőbb környékein. A korábbi aggályok tehát most épp nem akkora aggályok. De ebben a szavazásban az innováció mellett az egyik legfontosabb tényező az értékarányosság.
Ha konzervatívan gondolkozunk, a világ eddigi talán legjobb buszlimuzinja, a Citroen C4 Picasso, a Golfnál szűkebb, viszont kényelmesebb, stílusosabb, használatban legalább olyan kifinomult és jó minőségű konkurense, a Peugeot 308, vagy akár a Golf házon belüli, praktikusabb, ám minőségben alig érezhetően szerényebb ellenlábasa, a Skoda Octavia legalább olyan esélyes befutó. És akkor még nem is beszéltünk a Mazda 3-asról, amely elméletben mindent tud: egyedi, szupermodern motortechnikát, klasszikus, az alapokhoz ragaszkodó japán minőséget, és az összes hasonló kategóriájú Alfa Romeót, Renault-t, Fiatot, Citroent, Peugeot-t lepipáló formatervet, egy rém praktikus testben. Mi lesz ebből?
No és persze ott a Mercedes S osztály, amelynek például a hibridje törpeautónyi fogyasztással mozgat egy mindent tudó óriásbatárt szupergyorsvonati sebességgel, de kicsit nagyobb kényelemben - a lehetetlen ellentétek autója, amely minden világból a legjobbat hozza el, csak győzzük megfizetni. Vagy elővehetjük a Porsche Caymant, amely a Toyota GT86-os óta a legüdítőbb autóipari meglepetés, egy ízig-vérig valódi sportkocsi (talán még 911-verő is sok szempontból), amelyet diszkontáron adnak. Jag F-Type, Range Rover Sport - elképesztő, agyzsibbasztó autók, vezetőülésük egyszerre a tökéletes Zen és a halálfélelem közben megnyíló pokol kapuja lehet egyszerre, csodásak.
Nem húzom a szót, itt a végleges rövid lista. Önök melyiket tarják a legesélyesebbnek? Nem az az érdekes, hogy mennyire szeretik az adott autót, hanem hogy melyik győzhet valójában...