Hosszú ideje hallani, hogy a Fiat a Chrysler felvásárlásával egy időben elköltözik Torinóból. Úgy tűnik, így is lesz, de nem Detroitba viszik a céget, hanem Hollandiába, a céges papírokban pedig angliai székhely szerepel majd.
A cél ezzel elsősorban az, hogy a befektetők számára vonzóbbá tegyék a vállalatot. Adózási szempontból ugyanis ez tűnik a legkedvezőbb kombinációnak – ha Olaszország vissza akarja kapni legnagyobb autógyártóját, nem kell mást tennie, csak az adózási szabályokon változtatni. „Ezzel a megoldással a csoport mind a nyereségéből, mind az osztalékokból kevesebbet adózik majd” – értelmezte a döntés hátterét egy olasz pénzügyi elemző.
„Ma megteremtettük egy nemzetközi autógyártó szilárd alapjait” – mondta Sergio Marchionne, a Fiat vezérigazgatója, majd hozzátette, hogy a kép akkor lesz teljes, amikor megvalósítják az új, nemzetközi irányítási struktúrát és a tőzsdéken is megjelennek az új vállalat részvényeit. A tervek szerint a Fiat-Chrysler részvényeket elsőként New Yorkban, majd a Milánói Tőzsdén is piacra dobják majd.
Bár az adóbevételeket nyilván érinti majd a döntés, az olasz miniszterelnök, Enrico Letta csak annyit mondott, szerinte ez másodlagos kérdés – a lényeg, hogy a Fiat hol fektet be, és hol tart fenn munkahelyeket. Ilyen szempontból Olaszország amúgy nincs jó helyzetben, hisz a Fiat olcsóbb modelljeinek gyártását jó ideje átköltöztette más európai országokba, otthon már csak a drágább modelleket készítik.
Természetesen a székhely és a cégbejegyzés semmilyen hatással nincsen a valódi vállalati központ földrajzi helyzetére - a döntések továbbra is Torinóban és Detroitban születnek majd.