És akkor az igazán fontos hírek mára

2015.02.11. 18:04

Az autóipar szép dolog, sok embert foglalkoztat, kormányokat tart- és dönt meg, milliók életét befolyásolja. Olvasni róla viszont halálosan unalmas, hiszen általában csak a jól megfésült, ezerszer megrágott sajtóközleményből tájékozódik a köz. Néha-néha beugrik egy-két őszintén nyilatkozó gyárközeli ember vagy titkos csatornán kiszivárgott infó, de az igazi élet a garázsokban zajlik.

Például mivé lenne a világ ma és miről szólnának a hírek, ha nem lenne valahol Amerikában egy unatkozó, ötvenes redneck? A gyerekek már nagyok, a munka stabil és otthon akadt egy hordó sör, némi függönyvas, hegesztőpisztoly, egy öreg hétliteres Olds ledobva a sufni sarkába és rengeteg szabadidő. Már csak egy Edelbrock szívósor és egy kukázott Holley karbi kell és máris kész minden idők legpatkányabb járműve, mely kenterbe veri a Mad Max-remake összes, aprólékosan kidolgozott autóját. Látják, a népjóléti társadalomban az a jó, hogy van szabadidejük az embereknek. Csak egy sperrdifi hiányzik.

Vagy vegyük például ezt. Önök szerint mégis, mi az érdekesebb a mai napon? Az egészen elképesztően ronda maxi-egyterű, elsőkerekes BMW? Vagy az rosz és ukrán bűnözők, valamint a milliárdos kínai üzletemberek aberrált ízlésvilágát tükröző Bentley SUV? Melynek nevében is (Bentayga) benne foglaltatik, hogy egy BENTley a TAJGára? Ugyan már. Sokkal, de sokkal fontosabb dolgok is akadnak itt.

Mint például az, hogy az Új-Zélandi Pulse Performance Race Engineering pillanatokon belül elkészül az őrült drift-király, Mad Mike Whidett négyrotoros MX-5-ös Mazdájával, melynek építését itt követhette végig az, akit érdekelnek az érdekes technikai megoldások. Ezek a srácok építettek már hatrotoros Wankel-motort is annak idején, ezt itt, mely azóta egy RX4-be került beépítésre. Az MX-5 motorja két gigantikus turbóval most éppen 1200 lóerő körüli teljesítményt ad le üzembiztosan, de nem tudni, hogy a pokoli hangú hatrotoros vajon egy következő upgrade lesz-e vagy az őrült kiwi megelégszik ennyivel. Mindenesetre a hangja elég pokoli.

De rotorból sosem elég, ezért vannak olyanok, akik megterveznek és építenek egy 12 rotoros motort. Mondjuk olyat, ami versenycsónakba való és a teljesítménye 2400-5000 lóerő között változik (utóbbi egy versenyt bír csak).A fogyasztása? Elhanyagolható: 22 gallon per mérföld. A motort Tyson Gavin tervezte, aki nagy név a motorcsónak-versenyek világában. Úgy lett megtervezve, hogy beférjen egy Chevy Big Block helyére, amely már elérte teljesítőképessége határát. Elmondása szerint éppen a befecskendezőrendszert tervezik meg hozzá, mert egyszerűen 7500-as fordulatszámon már képtelen elég levegőt és üzemanyagot juttatni a motorba az 1300 cfm (köbláb/perc) átfolyású karburátor. Könnyebb megérteni, ha lefordítjuk, hogy a motor jelenleg másodpercvenkét 472 köbcenti üzemanyagot kap és nem elég. A 3x4 rotoros megoldást és az Y-formájú elrendezést a szükség szülte, de a kipufogóoldal így alkalmas lesz minimum két - 122 milliméteres - turbó fogadására. Gavin szerint ha ennyi sem elég, akkor kap még kettőt. Természetesen üzemórás, mint minden versenymotor. 1400 lóerős teljesítmény mellett 400 óránként kell felújítani, 2400 lóerő esetében ez feleződik (200 óra). Maximális turbónyomással és 87 oktános benzinnel 14 000-es fordulatszámot bír, ilyenkor a teljesítmény bőven 5000 lóerő feletti, viszont csak drag-futamokra alkalmas.

Ja, és persze pörög a Top Gear 22. évadja. Igaz, hogy a legendás FinalGear-t - melynek köszönhetően azokhoz is eljutott a műsor, ahol nincs aktuális BBC – felnyomták és letiltották, de azért nem túl nehéz megnézni az aktuális adásokat, nem csak a nevetségesen rossz fordítással készült, többéves epizódokat magyarul.