Brutális reptéri tűzoltó a Rosenbauertől
Az osztrák cég az Interschutz 2015 kiállításon mutatta be a világ legsikeresebb repülőtéri tűzoltója, a Panther negyedik generációját.
Éppen húsz éve állt szolgálatba a Panther első generációja. Az 1995 óta eltelt évek alatt több mint 1400 példány készült, ezek a világ 90 országának repülőterein teljesítenek szolgálatot, köztük hazánkban is.
A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tűzoltói állományába négy Párduc is tartozik. A legújabb változatot - legalábbis a Panther vezető formatervezője szerint - egy épp harcba induló, ugrásra kész párducról mintázták. A szélvédő alatti, oldalra döntött V-alakú, ledes lámpák, pedig kecses állat szemeire utalnak.
Az új Panther legnagyobb, legerősebb 8x8-as változatát két Euro VI-os Volvo D16 típusú motor hajtja, amelyek összteljesítménye 1400 lóerő. A hatalmas tömegű jármű megmozgatásához kell is az erő, ugyanis a Panther oltóanyaggal (16 800 liter víz és 2000 liter hab) együtt 52 tonna. Hiába nehéz a jármű, így is figyelemreméltó menetteljesítményt produkál: nulláról 80 km/h-s sebességre 24,5 másodperc alatt gyorsul fel, a végsebessége pedig 135 kilométer óránként. A legkisebb, 700 lóerős motorral szerelt változatnak, a 4x4 S 2,5-nek sem kell szégyenkeznie, ugyanis a 34 tonnás összsúly ellenére ugyanazokat a menetetljesítményeket kell hoznia, mint a 8x8-as testvérének.
Az új Panther új fülkét is kapott. Az X-keretes, sajtolt alumínium elemekből hegesztett fülkében feladattól függően 5+1 vagy 4+1 lánglovag foglalhat helyet. A tűzoltóautón található összes fényforrás LED és száloptikás. A Panther alapfelszereltségébe tartozik az abroncsnyomásmérő és -állító rendszer, a menetsbilizáló (RSC), és a földön tartozkódó járművek figyelésére szolgáló radarrendszer. Extraként rendelhető a földi- és égi járműveket követő- és figyelő radarrendszer, a látásjavító rendszer (EMEREC DEVS), ami rossz látásviszonyok között, éjszaka kikapcsolt fényeknél is a megfelelő helyre irányítja a Panthert. További extra lehet a drón irányítópult, az esőérzékelős ablaktörlők és a fényre sötétedő fülkeüvegek.
Az előző generációs Pantherből, még mindig sok élő megrendelése van a Rosenbauernek, ezért a negyedik generáció sorozatgyártása csak 2016 elején kezdődik meg. A legerősebb, legnagyobb 8x8-as változatot pedig 2017-ben mutatják be. Az Interschutz 2015 kiállításon leleplezett két Panther közül a fekete 6x6-os a szingapúri nemzetközi repülőtéren, a sárga pedig Katar nemzetközi repülőterén áll szolgálatba.
Hogy ilyen tűzoltóautót láthassunk, talán nem is kell szingapúrig utaznunk, ha netalán a már meglévő négy mellé egy új Panther is szolgálatba állna a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Legalábbis mi azt reméljük, hogy így lesz.