Már több mint hat éve próbálja lecserélni a BKV és a BKK, Budapest legrosszabb állapotú buszait. Most végre eljött a nagy nap! Ez év végéig megszabadul a Budai Vár az öreg, utasnak és üzemeltetőnek is, sok bosszúságot okozó húszéves Ikarus 405-ösöktől. Elsőként 16 török Karsan Atak érkezik a Várnegyedbe.
![Törökök újra a Várban](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99043/9904307_7be77a348bc3ddb55f8f51b42b054f9c_wm.jpg)
A két új Atak midibusz bemutatójának felszólalóitól elhangzottak hemzsegtek az általánosnak, mondható kliséktől: mindenki megdicsérte a beszerzésben résztvevőket és nagyon örült az új járműveknek. De persze akadt néhány megmosolyogtató momentum is. Az első felszólaló Dr. Szeneczey Balázs, főpolgármester-helyettes, megjegyezte, hogy: habár ez egy bemutató, de a két új busz egyikét sem nem törték meg.
![Jelenleg török rendszámmal közlekednek](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99043/9904357_b69cc5a4ed3e4640ce83a3cdea2b5145_wm.jpg)
Ezután Dr. Nagy Gábor Tamás, a I. kerület polgármestere következett, aki arra mutatott rá, hogy a Karsan vadonatúj járművei nem csak a kerület közlekedését, hanem a magyar-török gazdasági kapcsolatokat is erősítik, ezért természetesen megköszönte a BKK-nak és a török gyártónak a projektben való rugalmas együttműködést.
![Dabóczi Kálmán szívesen vett volna magyar buszokat, de a Karsan sokkal olcsóbb ajánlatot adott](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99044/9904419_cecc0b0c2af65175974008240c9fcc68_wm.jpg)
Dr. Dabóczi Kálmán a BKK, nemrég kinevezett, vezérigazgatója arról beszélt, hogy A Karsan új buszai EURO VI-os dízelmotorral, klímaberendezéssel és alacsonypadlóval rendelkeznek, így a vadonatúj járművek méltók Budapest világörökségéhez, a Várhoz. Dabóczi kifejtette azt is, hogy az új midibuszok minden tekintetben nagyobbak a korábbiaknál, azonban két állóhellyel kevesebb van bennük, mint a 405-ösökben. A vezérigazgató elmondta még, hogy a beszerzésnek köszönhetően sokkal alacsonyabb lesz a Várnegyedben a károsanyag kibocsátás, de arról már jótékonyan megfeledkezett, hogy az Atakok valószínűleg több üzemanyagot fogyasztanak majd , mint az öreg Ikarusok.
![Első méterek a Várban](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99043/9904391_45537516f2c738d096eea7a3bb6c6de8_wm.jpg)
A bemutatón beszédet mondott még Sakir Fakili budapesti török nagykövet, illetve Vancin Kitapci a Karsan Pazarlama ügyvezető igazgatója. Az utóbbi tájékoztatója közben, amolyan kissé morbid viccként, megszólalt a déli harangszó a Mátyás templomban, ami az ügyvezető igazgatóba azonnal bele is fojtotta a szót.
A Karsan Atak a törökországi Bursa városában készül, 8150 milliméter hosszú és 2430 milliméter széles. A kocsiban egy 186 lóerős, Euro VI-os Fiat Powertrain (FPT) NEF4 típusú, 4500 köbcentis, négyhengeres motor dolgozik. Az első futómű a törökországi BRIST gyárban készül, a hátsó pedig hazánkban, a Rábában. A török midibusz 39 utast szállíthat, közülük 21-en ülhetnek is. A kocsi kialakítása LE azaz alacsony belépésű. Ezért a busz hátsó harmadába egy kissé magas dobogó került, ahová három lépcsőfok vezet. Elől pedig szerencsésebb lett volna 2+1 sorban lévő ülésezés, a 2+2 helyett. Így kissé szűknek tűnik belsőtér.
![A busz elejébe szerencsésebb lett volna 2+1 üléselrendezés](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99044/9904411_dbb66d2ae8a672982f1e778bb5e6b349_wm.jpg)
A BKK egykor kilencven járműből álló midibusz-flottája mára 28-ra apadt, közülük is mindössze 21 állhat nap mint nap forgalomba. Ezért nagyon ráfért már a vérfrissítés az állományra.
Mint ismeretes a tendert 2013-ban írták ki. Ezen csak két induló volt, a török Karsan és a magyar Rába-Molitus az S91-es típussal. Ez utóbbi azonban alulmaradt a végső megmérettetésben. Az új buszok beszerzését a Európai Unió támogatta, mint a Vár rehabilitációjával kapcsolatos beszerzést. A 16 új kocsi 909 millió forintba került, ami tartalmaz egy pótalkatrész csomagot is.
![Háttérben a hazai vesztes, azaz az S91-es](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99044/9904413_9de1ec006f7a63ad0ec3b7090a5cdbf9_wm.jpg)
Többen is kérdezték Dabóczi Kálmántól, hogy vajon miért nem magyar gyártású buszokat választott a BKK? Erre a vezérigazgató azt válaszolta, hogy valóban indult a tenderen egy hazai buszgyártó is, de a török ajánlat jóval előnyösebbnek bizonyult annál.
Persze az is idetartozik, hogy ha minden jól megy, akkor az itt, alulmaradt Rába-Molitus is megtalálhatja a számítását, ugyanis egy másik BKK által kiírt, üzemeltetési tenderre érkező buszok az S91-esek lehetnek. Sajnos azonban a nyertes Orangeways még nem kapta meg a bankgaranciát, hogy aláírhassa a gyártási szerződést a Molitusszal. Pedig az első S91-esek forgalomba állításának, jövő április, határideje vészesen közeledik.
![Valójában a BKV fogja üzemeltetni a buszokat](https://kep.index.hu/1/0/990/9904/99044/9904415_1dd76776f8c7e57f4b8faa10a0e8ea3c_wm.jpg)
A most érkezett első két Karsan Atak midibuszt, ez év októberében újabb 14 követi majd. Az utasok pedig ez év végén vehetik birtokba az új járműveket, amik kizárólag a Várnegyedben, a 16-os buszcsalád útvonalán fognak közlekedni.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)