Így játszaná ki a Renault Franciaországot
A huzakodás Franciaország kormánya és Carlos Ghosn Renault-vezér között tavasz óta folyik. A kormány egyértelműen több beleszólást szeretne a cég ügyeibe, és ez a vezérnek láthatóan nem tetszik. A Ghosn legújabb terve az, hogy némi Nissan részvény eladásával változtat a cégen belüli szavazat-arányokon.
A Nissan ugyanis a Renault részvények 15%-át birtokolja, de mivel a Renault a Nissan 43,4%-át birtokolja, a japánoknak nincs a Renault igazgatótanácsában szavazati joguk. A francia szabályozás szerint ha a Renault részesedését 40% alá csökkentenék, azzal a Nissan is szavazati joghoz jutna. Márpedig a Nissan ugyanúgy két igazgatótanácsi tagot delegál a 19 tagú igazgatótanácsba, mint a francia állam, azaz így lényegében ellensúlyozni lehetne a kormányzati befolyást.
A kormány azzal húzta ki a gyufát Ghosn-nál, hogy tavasszal bevásárolt Renault részvényből, és átnyomta a részvényesek közgyűlésén, hogy a cégen belül a lojáis – azaz a részvényeket legalább két éve birtokló – befektetők szavazati jogát a duplájra emeljék. Így a 19,1% állami részesedés elég lehet az érzékeny döntések megváltoztatására. Ám a Nissan is lojális befektetőnek számít – 16 éve az övék a 15%-nyi részvény, amióta a Renault-Nissan szövetség létezik – a Nissan vezérigazgatói székében pedig ugyanúgy Ghosn ül, mint a Renault-éban. Így a Renault Napoleonja visszakapná a teljhatalmát, amelyhez a jelek szerint ragaszkodik.
Bár nem tudunk róla, hogy e pillanatban lenne konkrét jelentősége a kormányzat vétójogának, az nem kérdés, hogy ha szóba kerülne, hogy a termelés egy részét a francia gyárakból más, olcsóbb országokba telepítsék, azt nyilván akadályoznák a politikusok. Márpedig nem lehetetlen, hogy a Renault-Nissan a nyereségarány javításának érdekében efféle lépéseket is fontolgat.