2016.03.09. 13:43

Bizonyított alapokra tett luxusautó? Egy legendás név elkoptatása? Görcsös feltörekvési kísérlet? Túlfújt krómszappan-buborék? Zseniális biznisz-ötlet? Mi a Vignale? Az új modellek mellett besurranunk a kulisszák mögé.

Kapcsolódó
A hallómárka évszázada

A hallómárka évszázada

Audi-buziknak, németautó-faneknek kötelező olvasmány. A többiek szánják rá az órát, hosszú lesz.

Kapcsolódó

Aktív eutanázia Angliában

Ledőlt a brit autóipar utolsó nagy bástyája, leállt a munka a longbridge-i üzemben. Úgy tűnik végleg. Miről is van szó? Valami bástyáról? Ilyesmi mintha előfordult volna a Gyaloggaloppban is. És nem csak ez az egy párhuzam vonható Monty Pythonék alapfilmje és a Rover története között.

Mi ez az egész? Rátesznek egy krómmaszkot a Mondeóra, nyújtott, délies amerikaiban a jólöltözött menedzserek a világba harsogják a 301-es Bose-okon át, hogy "vöjjnyaajléééjj", oszt máris lehet kopasztani az ügyfeleket? Vagy van ebben az egészben ennél több is? Winkler, az általam ismert egyetlen ember, aki elég sokat ült már Mondeo Vignaléban, úgy gondolja, túlfújt sztori az egész. Bevallom, mint az igazán régi autók és legendás nevek önjelölt dajkája a Totalcarnál, én is rettegek tőle, hogy Alfredo Vignale hajdan volt csodás karosszériaépítő cégének az utolsó emlékmorzsáját ugyanolyan dicstelenül a földbe koptatja majd a Ford, ahogy azt a még sokkal nevesebb Ghiáéval már megtette egyszer, azt hiszem, ezt egy korábbi cikkemben elég élesen ki is fejtettem.

Aztán lehet, hogy csak mi vagyunk őskonzervatívak. Lehet, hogy nem értjük a világ folyását. Képzetlenek vagyunk mi a nagy bizniszhez. Más szóval - kicsik.

Hasonló dolog már bejött egyszer a Volkswagennek, úgy lett az Audi, aztán lám, milyen szép siker. Hiszen az első Passat-80, Polo-50 páros mind átemblémázott verziója volt a másik márkának. De bejött a számítás a Toyotának a Lexussal, újabban a Nissannak az Infinitivel is, bár a Honda és az Acura igazi áttörése világviszonylatban még kétséges. Igen ám, de ott külön márkákat hoztak létre, a Ford viszont kimondottan csak egyfajta luxuskivitel-pluszként gondol a Vignaléra.

Nekünk, kívülről, csak egy krómmal kirúzsozott, drága bőrrel kitapétázott Mondeo a Vignale-széria eddigi egyetlen modellje, de a Ford szerint pont olyanok az eladások, amilyenekkel kalkuláltak. A Vignale-úthenger tehát készen áll arra, hogy a mellékutca lesímítása után átguruljon a négysávosra, ennek jegyében pedig a Genfi Autószalonon két új modell és egy alváltozat kapta meg a vezérigazgatói kúrát, az Edge és az S-Max, illetve a Mondeo ötajtósa, ami eddig csak négyajtósként és kombiként volt kapható ebben a formában. Ráadásul a Kugát is kiállították talpig Vignaléban, de ez még csak szondáztatásból volt kint, nem végleges jármű.

Ennyire hisznek a Vignaléban? Esetleg a Jaguar, a Volvo és az Aston Martin eladása után hirtelen rájöttek, hogy nincs hová terjeszkedni felfelé, de muszáj? A Vignale alapötlete ugye az, hogy mivel a legtöbb Ford flottaautóként fogy szerte Európában, ezért a felső vezetőknek is kell valamit kínálni, nehogy más márkához pártoljanak át - mert azért az már hogy néz ki, hogy Dipl. Ing. Ikszipszilon egy aranymetál, szattyánbőrös BMW-vel áll be a fehér Mondeók és Focusok közé a céges parkolóba? Nos látják, ezért lett a kínálatban ez a kapucínerszín, szattyánbőrös Mondeo. És ezért jön a többi is, amiket most látnak.

Tehát a Mondeo Vignale árban a Béemvémercédeszaudilexusz alatt, igényességben, kiszolgálásban a csúcs-Mondeo, a Titanium fölött lakik, magasan. Kellemesebb, otthonosabb, mutat is, mégsem aranyáron. De mivel mi csak az innenső oldalt látjuk, s onnan nekünk nem mutat jól, ezért az egész jelenségről jobb, ha az európai fejlesztéseknél a külső megjelenésért felelős vezető designer, Claudio Messale beszél. Egy interjúra elkaptuk a szalonon.

Totalcar: Nem gondoltak-e arra, hogy a Mondeo helyett érdemes lenne valami nagyobb modellel, esetleg egy másik márkanévvel felfelé bővíteni az európai Ford kínálatát?

Claudio Messale: Egy új autóval valóban nagyobb lett volna a szabadságunk, de a Ford tömeggyártó, s ehhez a státuszához ragaszkodik is, nem akarunk Rolls-Royce lenni, de még csak BMW sem, csak egy lehetőséget szeretnénk adni a vevőinknek a továbblépésre. Ne feledje, technológiai vonalon a mi autóink sem rosszabbak a prémiummárkáknál, s ha a Vignalét nézi, a Windsor bőrök a belső térhez ugyanonnan származnak, mint ahonnan a Porschékbe vagy a Bentley-kbe érkeznek, a mi műszerfalunk is duplán varrott bőrrel borított, nálunk is valódi alumínium a betét. A vevő személyre szabott autót kap, s ezt a szintet nem kapná meg ennyiért egy prémiummárkánál.

TC: Sokan voltak már a történelemben, akik efféle luxuskúrával és névmódosítással próbáltak feljebb lépni autóikkal a ranglétrán, de nem jött össze nekik - elég csak az angol BLMC-nél a mezítlábas Austin és Morris verziók mellett futó Riley-kra és MG-kre gondolni, vagy akár a Mercedes Maybachjára. Nem tartanak tőle, hogy a komfortosnál közelebb marad a Vignale a sima Mondeóhoz?

CM: Nézze, mi nem akarjuk átugrani a saját árnyékunkat. Olyat szeretnénk adni a vevőnek, ami igényes, elég jól néz ki kívül és belül, de belefér a költségkeretbe. A Vignale egy jó anyagból készült, jó szabású, szépen varrott és divatos ruha egy Armani-öltöny ellenében. Ugyanazt tudja, de a címkéje más. Nyilván, aki a címkéért veszi az öltönyt, nem érzi majd a magáénak a Vignale-vonalat sem. De aki tisztán csak jót szeretne, mert igényes, viszont nem szeret felesleges márkanevekért pénzt kidobálni az ablakon, annak telitalálat - és sokan vannak ilyenek. Most még nem sokan tudják, mi az a Vignale, hiszen alig pár ezer autót adtunk el ilyen kivitelben, de van időnk, ezt a szériát nem a gyors profit bezsebelése érdekében hoztuk létre, hosszú még az út előttünk, de az idő nekünk dolgozik.

TC: Tud-e különlegeset a Vignale a bőrön, a spéci maszkon, a fényesre polírozott felniken túl?

CM: Természetesen. Csak a Mondeo Vignale vevője kap most például aktív zajcsillapítást, különleges, dupla lakkrétegű, extra magasfényű dukkózást, bőrborítású műszerfalat, Sync3-as médiacsatlakozást, teljes bőrborítású belsőt (ajtók és műszerfal beleértve), s azt sem szabad feledni, hogy ez a valódi, végekből szabott, hatszögletes steppeléssel készült, puha Windsor ülésbőr nagyon más, mint a Titanium felszereltségű Mondeók durvább textúrájú, más szintet képviselő bőrborítása. Ezeken felül Vignalékat csak kiemelt kereskedésekben értékesítünk (most 300 van belőlük Európa-szerte), s ezekben a szalonokban külön Vignale-alkalmazott biztosítja a különleges figyelmet a Vignale-tulajdonos számára. Sőt, színház-, sportesemény-, illetve koncertjegyet szervez, szállodai foglalást intéz, egyéb extra szolgáltatásokat nyújt - csak hogy egy Vignalével tényleg vele járjon egyfajta magasabb életminőség-szint is.

TC: Ha ennyire hisznek az új-régi brandben, felmerült-e a mostani Ford-csúcsmodell, a Mustang vignalésítása esetleg önökben? Fekete, vékony krómszegélyű maszkkal, fekete Windsor-bőrrel, egyedi felnikkel elég vonzó alternatíva lehetne, s igazi rangja lehetne, mondjuk valami kicsi, "by Vignale" emlémával. Az már majdnem az Armani-szint, épp kicsivel alatta.

CM: Érdekes, amit mond, eddig senki nem vetette fel. De félek tőle, hogy a Mustang név, a Mustang-identitás olyan erős, hogy nem szabad felhígítanunk egy másik, szintén erős névvel. Raj Nairnek az anyavállalatnál épp elég kemény meló volt keresztülverni, hogy egy rendes, független hátsó felfüggesztéses, Nürburgringen csiszolt, igényes belső terű, ráadásul a cég történetében először jobbkormánnyal is kapható verzió megszülessen - mindez pedig a típus 50. évfordulójáig. Egyelőre senki nem gondolkozik a további lépéseken, a Mustang eladásai így is épp elég szépen beindultak, most nem ezzel kell foglalkoznunk.

Ahogy nagyjából a Claudio Messalével folytatott interjú végéhez kezdtünk érni, s már csak a portréfotó elkészítése volt hátra, óriási kóruszene csendült fel a stand egy másik részéről. Kitámolyogtunk a reflektorfénybe, s a mellettünk levő, emelt színpadon vagy ötven, különféle elegáns ruhába öltözött illető énekelte a számunkra leginkább a Rolling Stonestól ismerős (pedig először valójában Kai Winding által játszott és egy bizonyos Jerry Ragovoy által írt) számot, a "Time Is on My Side"-ot énekelték. Itt a videó is róla:

Miközben nem vagyok róla teljesen meggyőződve, hogy egy magyar felső vezetőt el lehet téríteni a fekete Audi A6-ostól egy bármilyen mézmetál Vignale Mondeóval, s hogy az a vezető megtalálja majd a módját, hogy előteremtse azt a pár milliót, ami elvileg áthághatatlan különbség, nyugatibb gondolkodás (vagy szigorúbban betartott multi-szabályok) szerint akár még működhet is a dolog. A Fordnál mindenesetre nagyon hisznek benne.

Már távozóban voltunk a szalonról, s Gajdán Miki Év Autója-zsűritag kollégámmal épp azon elmélkedtünk, hogy mechanikus karóra-vonalon hová lehetne tenni a Vignale Mondeót a skálán egy Audihoz képest. Én a Sector-Breitling hasonlatot kezdtem épp erőltetni (technikás, látványos cuccok), amikor egy paksaméta Vignale-magazint pillantottam meg a Ford-pulton. Ebben biztosan megtalálom, mert ide biztosan az az óragyártó teszi a pénzét, amelyik érzi a célcsoportot! - csillant fel a szemem, és nézzék csak, milyen hirdetést találtam a drága hátsó borítón...

Hozzátenném: búcsúzóul megkaptuk a fordos meghívottaknak járó sajtóajándékot: egy barna Vignale-kártyát, rajta egy szem QR-kóddal és egy belépővel. A QR-kód a genfi reptéren a Fast Lane használatára jogosított fel, a belépővel pedig a váró üres részében kialakított relaxációs loung-ban tölthettük el az időt a gép indulásáig.

Minden ott volt, ami ilyen helyeken kötelező: Nespresso kávéspult inassal, buborékfotelek zajkioltós Sony fejhallgatókkal amikből meditációs szeánsz szólt, nyakmasszázs-szeglettel. Kicsit kezdem érteni - de vajon hozzájutok-e egy ugyanilyen Vignale-ponthoz az Örs vezér téri Árkádban is, ha veszek egy ilyen autót?

Az oldalról ajánljuk

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

6 órája
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34