Az idén már kilenc éve, hogy először hallottunk Gordon Murray, az elismert verseny- és sportkocsitervező miniautójáról, de már annak is majdnem hat éve, hogy először láttuk. A háromszemélyes városi járgányért nem kapkodtak a lehetséges gyártók, hiába fejlesztettek ki hozzá komplett gyártási eljárást is. Most azonban kapott egy második esélyt az óriási olajvállalat, a Shell anyagi támogatásának köszönhetően.
Tulajdonképpen az eredeti T25 tökéletesített változatáról van szó, bár felismerhető benne a korábbi prototípus karaktere. A tetővonal például maradt a régi, de a karosszéria alsó burkolatát áttervezték, láthatóan úgy, hogy csökkenjen a gép légellenállása. Ezért nyúlik az új burkolat a hátsó kerekek fölé, ezért simulnak a fényszórók az új orr-részbe és ezért kapott teli felnit az első kerék. A végeredmény számszerűen kifejezve is látványos: 0,37-ről 0,29-re csökkentették a jármű légellenállási tényezőjét. A motor is maradt a régi, a Mitsubishi 660 köbcentis háromhengerese. Nem is volt nagyon más választása a tervezőknek, hisz ilyen apró, az autó farába építhető motor-váltó egységet más nem gyárt – a Smartba is ugyanez a blokk kerül – de az egykori Honda versenymotor-tervező legenda, Osamu Goto cége átdolgozta a motort, hogy így is csökkentsék a fogyasztást. Emellett az autó súlyából is lefaragtak vagy 80 kilót, így már csak 550 kilogrammot nyom.
A végeredmény állítólag minimum 5%-os fogyasztáscsökkenés lett: a tesztek során 2,64 literes átlag jött ki száz kilométerre, ami egy benzinmotoros autótól, még ha ilyen apró is, igazán jó eredmény. A lényeg a tervezők szerint az, hogy megmutassák, hagyományos műszaki megoldással is jelentősen növelhető az autók hatékonysága. A szponzor kedvéért persze azt is megemlítették, milyen lényeges a jó kenőanyag – és persze a Shell vörös-sárga-fehér színeire festették az átdolgozott T25-ost – de az érdemi munkához az olajtársaságnak valószínűleg nem volt sok köze.
A T25 azonban még mindig nem sokkal több látványos ötletparádénál. Eddig senki nem vállalkozott rá, hogy gyártsa, és az sem derült ki, hogy az 1+2 személyes törpeautó egyáltalán eladható termék lenne-e, hisz számtalanszor kiderült már, hogy az efféle formabontó üléselrendezés inkább visszatartja, mint vonzza a vevőket, még akkor is, ha valószínűleg ez az elképzelhető leghelytakarékosabb megoldás, és ezzel érhető el a legkisebb homlokfelület.
Az egész biztos, hogy a Shell végighaknizza a fél világot a T25 új változatával, a Pekingi Autószalonra például biztosan elviszik, az viszont továbbra sem világos, hogy hogyan profitálhat ebből az autóipar, és ezen belül a vásárló, hisz megvásárolható termék ebből a törpeautóból sem lesz.