Hatalmasra nőne a McLaren

2016.05.09. 14:16

A McLaren 1,3 milliárd eurót költ fejlesztésre, azzal a céllal, hogy a gyártást legalább a háromszorosára növelje. Tizenöt új modellt ígérnek, de ami ennél is lényegesebb, egy teljesen új hajtáslánc fejlesztésébe is belevágnak. A kockázat hatalmas, de ha minden a tervek szerint alakul, azzal egy lépéssel közelebb kerülnek a legnagyobb riválishoz, a Ferrarihoz.

A tavalyi év folyamán a McLaren 1654 autót adott el, ami ahhoz képest, hogy mindössze öt éve vannak jelen komolyan a sportkocsi-piacon, hihetetlenül jó eredmény. Ám a McLaren ennél nagyobb pályán szeretne játszani: azt mondják, évi 4500-5000 autó eladása a cél éves szinten – 2022-ig szeretnék elérni ezt a szintet – és ennek érdekében jelentős fejlesztéseket terveznek a következő években. A jelnelgi, 3,8 literes turbós V8-as mellett egy másik hajtáslánc kifejlesztését is megkezdték. Erről egyelőre csak annyit mondtak, hogy szeretnék vele elérni az 5 literes fogyasztást száz kilométeren és a 121 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást. Ezek alapján valamiféle hibrid rendszerről lehet szó, valószínűleg a V8-asnál kisebb teljesítményű, és talán egyszerűbb felépítésű benzinmotorral.

Arra a kérdésre, hogy honnan a hatalmas összeg, a McLaren vezérigazgatója, Mike Flewitt azt mondja, a nyereséget forgatják vissza teljes egészében a fejlesztések és a növekedés finanszírozásába, annak érdekében, hogy a McLaren közúti sportkocsimárkaként is felvehesse a versenyt a Ferrarival. Azaz nem bukkant fel valamiféle misztikus mecénás vagy befektető, aki fedezné az ambiciózus tervek kivitelezését. Az új hajtásláncról és a példányszám növeléséről szóló tervek alapján valószínű, hogy a McLaren lefelé terjeszkedne: olyan típusokat hozhatnak ki, amely árban akár a Porsche 911 sorozat drágább modelljeivel is konkurálhat.

A McLaren viszonylagos anyagi függetlenségének titka egyébként a türelmes befektetőknek köszönhető: bár 2013 óta a McLaren nem kért befektetői segítséget, egyelőre osztalékot sem kell fizetnie, így minden megkeresett fontot visszaforgathatnak a fejlesztésbe – ha valami, ez biztosan segíti a kitűzött célok elérését. Ám ha minden a tervek szerint alakul, és a McLaren nagyobb és nyereségesebb céggé válhat ilyen módon, azzal hosszabb távon a befektetők is jobban járhatnak.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.