Az S40 és az XC40 egyelőre csak tanulmányautó, de a Volvónak nem szokása csak úgy belefejleszteni a vakvilágba: szinte biztos, hogy V40-est váltó új kompakt modellek nagyon hasonlítanak majd erre a két járműre.
Ahogy a típusjelzésekből sejthető is, az S40 a szedán-sémát követi, ha nem is nagyon szorosan, az XC40 pedig kompakt szabadidő-autó, nagyjából az Audi Q3, a BMW X1 és a Mercedes GLA méretében. A kettő közül egyértelműen az S40 a szokatlanabb: bár részleteiben követi az S90-V90 páros stílusát, hátrafelé szűkülő oldalablakaival és hátul hosszan ereszkedő tetővonalával kifejezetten lendületesnek hat. Csak annyira tűnik szedánnak, mint a Honda Civic legutóbbi kiadása, de úgy tűnik, ez lehet a kategória túlélésének záloga, ha a gyártók megpróbálnak az ősöreg háromdobozos autóformába némi lendületet csempészni.
Az XC40 sem unalmas, itt egyértelműen a fehér karosszéria-fekete tető kombinációt szánták a formaterv érdekességének, de talán mert ezt a kategóriát úgy általában is szélsőségesebb formai megoldások jellemzik, ez itt nem üt akkorát. Ezzel együtt is az XC lehet a nagyobb dobás, ha egyszer elkészül, hisz a kompakt SUV-okat most világszerte egyformán kedvelik szinte minden nagyobb piacon.
A két autót azért mutatta meg a Volvo, hogy megmutassa, mi épülhet az új CMA platformra, amelyet a Geely pénzéből és a kínai cég neve alatt fejlesztettek Göteborgban, de amelyhez természetesen a Volvo is hozzáfér. Az új platform egy kisebb vagyonba került, de tud mindent, amit tudnia kell: építhető belőle hibrid és elektromos autó is, illetve mindenféle árszínvonalú kompakt- és kisautó. Még egy új 1,5 literes háromhengeres turbómotor is készült hozzá – az univerzális kétliteres turbós négyhengeres egy hengerrel kisebb testvére – amellyel elég széles teljesítmény-tartományt képesek lefedni. Ezt ráadásul nem csak magában alkalmazzák majd, de konnektoros hibrid hajtásláncban is, amelyet T5 Twin Engine-nek neveztek el.
A konkrétumokkal egyelőre elég fukar módon bántak a svédek, de úgy hallani, az új platformon elsőként az XC40-est hozzák ki, már valamikor a jövő év során, a rá következő években pedig jöhet az S40, illetve a további változatok: egyes pletykák szerint készül ötajtós V40-es is, az azonban csak 2019 környékén érkezhet meg. Ha igaz, a CMA rendszerre ráadásul nem csak Volvók épülnek majd: a Geely maga is használná a korszerű alapokat, saját, olcsóbb modelljeihez, amelyek Európában is megjelenhetnek.