Betilthatják a Fiatokat Németországban?
Már több autógyártó dízelmotorjairól is kiderítette a német közlekedési felügyelet, hogy a tervezők kihasználták a szabályozás kiskapuit, és a motorvezérlés bizonyos fordulatszám és terhelés mellett egyszerűen kikapcsolja a kipufogógáz-tisztító berendezések egy részét. Úgy tűnik, a Fiat dízelekkel kapcsolatban is felmerült a gyanú, hogy nem minden esetben teljesítik a normákat, ráadásul úgy néz ki, nem működnek együtt a német hatóságokkal, így szigorúbb büntetés is szóba jöhet.
A Bild am Sontag híre szerint a hatósági mérésen kiderült, hogy egyes Fiat dízelek 22 perc működés után lekapcsolják a kipufogógáz-visszavezetést. Ez is a szabályok megkerülése lenne, mivel a károsanyag-kibocsátási mérések szinte soha nem tartanak 20 percnél tovább. Így az autó teljesíti a normát a mérésen, viszont használat közben nem csökkenti a teljesítményét és élettartamát a kipufogógáz-visszavezetés. Más gyártók más trükköket alkalmaztak, de a lényeg mindig ugyanaz: az autó csak a mérések során tiszta, használat közben a nagyobb teljesítmény kedvéért a határérték fölé engedi a károsanyag-kibocsátást.
A Fiat esete annyiban érdekes, hogy az olasz gyártó láthatóan nem kíván együttműködni a német hatóságokkal. Bár eddig nem nyilatkoztak érdemben, nem mentek el a megbeszélésre, amelyet a német közlekedési miniszter tartott az érintett autógyártók képviselőivel. Helyette úgy tűnik, az olasz kormánynál lobbizik a cég: az olasz közlekedési miniszter szabályosan megvédte a Fiatot német kollégájánál, az ide vonatkozó EU-s jogszabályra hivatkozva. Eszerint a Fiat dízelmotorokra vonatkozó mérések hitelességéért az olasz kormány felel, és ezt a németeknek nincs joguk megkérdőjelezni.
A német közlekedési hatóságnak jogában áll akár megtiltani a Fiat-forgalmazást Németországban, de ez a végső eszköz – a Bild am Sontag cikke is csak lehetőségként említi, maga a hatóság egyelőre nem fenyegetett vele. Ha megtennék, annak szakértők szerint nagyon kockázatos adok-kapok lehetne az eredménye. Az olaszok cserébe ugyanígy betilthatnák a VW csalószoftveres autóit, vagy kötelezhetnék a gyártót a visszahívásukra, ami áttételesen nyilván ugyanúgy ártana a német gazdaságnak, mint a Fiat betiltása az olasznak.
A Fiat-Chrysler részvényeinek árfolyamán mindenesetre már a tiltás lehetőségének említése is meglátszott: durván öt százalékot esett a cikk megjelenésének hatására.