Tizenöt éve ismerték a Takata légzsákok veszélyeit az autógyárak?
A New York Times mélyebben is utánajárt, hogy mi volt a világ legnagyobb autóipari visszahívásának hátterében. Az eredmény megdöbbentő: némi spórolás kedvéért választották a gyártók az életveszélyes megoldást, hiába jelezték feléjük, hogy ebből baj lehet.
A sztori így hangszik: a Takata légzsák-üzletága a 2000-es évek elején anyagi gondokkal küzdött, de találtak egy lehetséges megoldást. Kifejlesztették az ammónium-nitrátos légzsák-patront, amely mintegy 30%-kal olcsóbb volt az addig használtnál, és ezt felajánlották a legnagyobb potenciális vásárlónak, a General Motorsnak. A GM felajánlotta addigi beszállítójának, az Autolivnek, hogy tegyen ellenajánlatot. Az Autoliv szakemberei megvizsgálták a Takata megoldását, és már akkor jelezték a GM-nek, hogy az ammónium-nitrát túl instabil anyag ahhoz, hogy légzsákokba építsék.
Az Autoliv észrevételét nyilván figyelmen kívül hagyta a GM, sőt, később állítólag a Ford, a Chrysler, a Mitsubishi, a Honda, a Mazda és a Toyota is. Ezeket a gyártókat egytől egyig tájékoztatták a megoldás veszélyeiről, de úgy néz ki, nemigen vettek tudomást a tesztek eredményeiről. Nyilván betudták annak, hogy az Autoliv így próbálja visszanyerni elvesztett szerződéseit.
A Takata légzsákjai miatt legalább 60 millió autót kell visszahívnia a gyártóknak az elvártnál sokkal nagyobb erővel robbanó légzsák-patron miatt, de korábban annak a lehetősége is felmerült, hogy akár százmilliós nagyságúra is duzzadhat a visszahívás. Ha kiderül, hogy a Takata mellett az autógyártók is tudhattak a felhasznált légzsák-patronok életveszélyes voltáról, az egész más megvilágításba helyezheti az ügyet, hisz így a gyártók osztoznának a felelősségben a Takatával.