Tabletről báboznak a jövő autójával?
Az nyilván nem újdonság, hogy a ládába fektetett álomnőt valójában nem fűrészeli ketté a bűvész, a galamb pedig nem változik fehér virágcsokorrá, ha ráborítja a cilindert, de amit a Volkswagennél tapasztaltam, az egy kicsit kimozdította a világot a sarkaiból.
Nemrég leplezték le a cég nagy ígéretének makettjét, az I.D.-t. Az autóról már a Párizsi szalon előtt olvashattak nálunk. Röviden arról van szó, hogy a Volkswagen 2020-ban el akarja indítani egy elektromos kisautó tömeggyártását. A gigantikus betűkkel szedett prospektusban, egy töltéssel 600 kilométeres hatótávolságot ígérnek, illetve 170 lóerős teljesítményt, ha nem gond, hogy Budapestről legfeljebb Székesfehérvárig tart az élményautózás.
Az öt évvel a gyártás kezdete után már teljesen önvezető I.D. az addigra elterjedő intelligens közlekedésirányítási rendszerek adatait is felhasználja majd a tájékozódáshoz. Ez lesz az a korszak, amikor a most még főleg bírságoláshoz használt VÉDA kamerákat mindenki megkedveli majd és szerintem a VW nem is elsősorban magánszemélyeket akar meghódítani a mostani autókhoz képest döbbenetesen semmilyen autóval. Inkább azt gondolják, hogy autómegosztó szolgáltatók veszik majd, ki lesz szórva belőle néhány száz példány a közterekre, előfizetéssel lehet majd beülni, és két sarokkal odébb letenni egy másik gyűjtőhelyen. A mostani huszonévesek nagy hányada sem lakást, sem autót nem szeretne vásárolni, inkább bérelne, mert a megosztásban hisz és nem a birtoklásban.
A Párizsban kiállított makettnél minden percben egy újabb tévé vagy webcsatorna élő közvetítése kezdődött, ezért az autóhoz rendelt gyári alkalmazottak mögé sodródtam. Az egyiküknél tablet volt, és amikor a kollégája beült az érintésre a műszerfalba süllyedő vagy kiemelkedő kormánykerék mögé, szorgosan nyomkodni kezdte azt. Azt ellenőrizték, hogy a jövő Volkswagenje elég flottul futtatja-e a műszerfalán a jövőről, az önvezetésről és a velünk bármikor-bárhol adatkapcsolatot létesítő családtagokról szóló videókat.
Amikor meglátták, hogy kamerázom a műveletet, rövidre zárták a tabletezést, mert a fura kesztyűbáb-produkció nagyon nem tartozik a nyilvánosságra. Ez az autó még semmit nem csinál magától, nem is autó, csak sok-sok ígéret, bár egy részük nem alaptalan.