A BMW-t nem érdekli Trump kardcsörtetése

2017.01.16. 16:36

A BMW nagyjából egymilliárd dollárért épít új üzemet Mexkóban, és azt mondják, ezen már nem változtatnak. Az évi 150 ezer autó előállítására méretezett gyár a tervek szerint 2019-ben kezdi meg a termelést, a gyáriak álláspontja szerint függetlenül attól, hogy mekkora vámokat vet ki az Egyesült Államok a mexikói termékekre.

bmwmex

„Egyszerűen arról van szó, hogy kiépítünk egy gyártóbázist a 3-as sorozat számára, ahonnan a világon bárhová szállíthatunk. Azt a gyártás beindulása után döntjük el, hogy az itt készülő autókat hol forgalmazzuk majd.” - mondta Ian Robertson, a BMW eladásokért felelős igazgatója. Az persze nyilvánvaló, hogy az Egyesült Államok piacára is gondoltak, amikor döntöttek a befektetésről, de úgy néz ki, nem tartanak tőle, hogy ne tudnák eladni a gyárban előállított autókat.

A bajor gyártó részéről arra reagáltak így, hogy Trump a minap egy sajtótájékoztatón megjegyezte, a BMW-nek az Egyesült Államokban kellett volna gyárat építenie, ha a importvám nélkül szeretne autókat eladni az országban. A BMW-nek egyébként viszonylag régóta van egy üzeme a dél-karolinai Spartanburg-ben, ahol csak tavaly 411 ezer autót állítottak elő, de ott jellemzően nagyobb méretű aszfalt-terepjárók készülnek, amelyeken van annyi nyereség, hogy simán belefér a magasabb bérköltség. A BMW, bár nem így ismerjük, valójában viszonylag nagy munkaadónak számít az Egyesült Államokban, a becslések szerint közvetlenül vagy beszállítóikon keresztül mintegy 70 ezer főt foglalkoztatnak az országban.

A cég a 3-as sorozatot jelenleg Dél-Afrikából szállítja az Egyesült Államokba – onnan költöztették volna a típus gyártását Mexikóba az évtized végén – azaz úgy tűnik, a típusra mindenképp kivetették volna az importvámot. Egyelőre nem csak a BMW esetében kérdéses, hogy mi éri meg jobban a gyártóknak, az Egyesült Államokban plusz kapacitást kiépíteni, vagy megfizetni a Trump által belengetett magas importvámot.