Mi állhat az Opel-Peugeot egyesülés útjában?
Bár mindenki kész tényként tekint az Opel eladására, állítólag van egy nem is annyira apró akadály, amelyről még folyik az alku a Peugeot csoport és a General Motors között. Ez az Opel nyugdíjalapja, amelyből hiányzik egy szép nagy összeg.
Bár a konkrét adatokat az Opelről nem tudni, azt igen, hogy a GM nyugdíjalapjaiból Észak-Amerikán kívül mintegy 11 milliárd dollár hiányzik, ennek a 91%-a Európában és Kanadában, és ebből a kanadai részlegnél durván 800 millió hiányzik. A maradék hiány, durván 9 milliárd tehát Európában jelentkezik, ami félelmetes összeg. Így nyilván fontosabb kérdés, hogy kinek a felelőssége lesz a nyugdíjak fedezetének biztosítása, mint hogy mennyi az Opel vételára, hisz az a hírek szerint durván 2 milliárd dollár lehet.
A Peugeot az Opel átvételétől a PSA vezérigazgatója, Carlos Tavares legalább évi egymilliárd dollár megtakarítást vár, így a kétmilliárdos vételár viszonylag hamar megtérülne a francia cég számára. Ám ha ehhez még 9 milliárd kifizetetlen nyugdíjalap-tartozás járna, akkor egyáltalán nem biztos, hogy jó üzlet lenne a GM európai részlegének átvétele. Ugyanakkor érthető módon a GM sem fizetne szívesen egy vagyont eladott részlege után. Nem kizárt persze, hogy a két cég megosztja a költséget valamilyen arányban – viszont ha így nézzük, a GM lényegében a tartozásai egy részének átruházásáért cserébe válna meg az Opeltől, amely ráadásul 1999 óta nem termelt nyereséget.