Három nap alatt két, alig másfél éves Karsan midibusz is kigyulladt a fővárosban. Az első esetnél a sofőr megfékezte a lángokat, de a másodiknál már sem a vezető, sem a tűzoltó-berendezés nem segített. A buszt le kellett selejtezni, annyira összeégett.
A BKV a rossz állapotú Ikarus 405-ösök cseréjét hosszú idő után, 2015 novemberében kezdte el. Ekkor állt forgalomba 16 darab török gyártású Karsan Atak midibusz a Budai Várban. A nyolc méter hosszú busz mozgatásáról 4,5 literes, 186 lóerős, Euro VI-os Fiat Powertrain (FPT) motor gondoskodik. A midibuszokat európai uniós támogatásból vásárolta a BKV, az összes buszt felszerelték Fogmaker típusú tűzoltó-berendezéssel. A Karsanok az elmúlt másfél évben különösebb meghibásodás nélkül tették a dolgukat.
Egészen múlt szombatig, amikor az NCV-295 rendszámú Karsan Atak midibusz a Móricz Zsigmond körtéren lángra kapott. Az Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) közleménye szerint egy autóbusz utastere gyulladt ki a körtéren. Mire a fővárosi tűzoltók a helyszínre értek, a járműtüzet sikerült a buszsofőrnek megfékeznie. A tűz valóban nem lehetett vészes, ugyanis a busz már másnap forgalomba állt.
Kedden késő este egy újabb Karsan Atak kapott lángra. Most az NCV-287 rendszámú, de neki már nem volt olyan szerencséje, mint szombati társának. A midibusz annyira súlyosan megrongálódott a tűzben, hogy a közlekedési vállalat kénytelen volt a járművet azonnal leselejtezni, és kivonni állományából. Ebben az esetben vajon miért nem működött a tűzoltó-berendezés?
Ezt egyelőre nem tudjuk, de az alábbi, még a tűz elején készült videóból jól látszik, hogy a lángok már kiterjedtek voltak, amikor - valószínűleg a hőtől megnövekedett nagy nyomástól - a Fogmaker tartálya szétrobbant. Lehetséges volna, hogy nem aktiválták a rendszert?
Ugyanis a következő videóból kiderül, hogy a fővárosban közlekedő autóbuszokban alkalmazott Fogmaker tűzoltó-berendezés még jóval a nagyobb lángok megjelenése előtt működésbe lép. Tehát a jól működő berendezés megakadályozhatta volna, hogy selejtté váljon egy szinte új busz.
A tűz okairól még korai lenne beszélni, de az bizonyos, hogy a motortérből indult. Valószínű, hogy nem elektromos hiba okozta, hiszen az esetről készült videókon jól látszik, hogy a jármű elektromos rendszere még működött, amikor felcsaptak a lángok, az más kérdés, hogy a sofőr vajon miért nem áramtalanított, holott ez az első teendő, ha tüzet észlel.
A buszok még garanciálisak, ezért a BKV biztosan kemény meccset fog vívni a gyártóval, pláne akkor, ha tényleg kiderül, hogy a tűzoltó berendezés megmenthette volna a járművet. Valószínű, hogy a gyártó kötbérként új buszt épít majd a Budapesti Közlekedési Vállalatnak a kedd este megsemmisült pótlására.