Évek óta téma volt a Proton eladása: a maláj autógyártó a hazai piac liberalizálása óta csak vitte a pénzt. Az új tulajdonos, a kínai Geely Holding most a Protonban 49,9%-os részesedést szerzett, azaz a maláj autógyártó részvénytöbbsége maláj kézben marad. Ugyanakkor a Lotus 51%-át szerezte meg a Geely, azaz a brit gyártónál egyértelműen a kínaiaké az irányítás.
A Geely gazdasági igazgatója, Daniel Donghui Li azt ígérte, kiaknázzák a Lotusban rejlő teljes potenciált, fejlődése egy következő szakaszába átsegítve a brit gyártót, új modellek és technológiák kifejlesztésével. A Lotus jelenleg nyereséges, de valószínű, hogy nem ez a Geely számára a cég legfontosabb vonzereje. A brit cég konzultációs részlege ugyanis közismerten számos olyan fejlesztést végzett el eddig is – részint más autógyártók számára – amelyből komolyan profitálhat a Geely, sőt, talán a Volvo is.
A kínai partner a Proton számára ugyanakkor a korábbi problémák megnyugtató megoldását hozhatja. A maláj gyártónak mintegy 400 ezer autó előállítására alkalmas gyártókapacitása van, de ennek jelenleg csak a töredékét használják ki. Így a modellválaszték frissítése sem fizetődik ki, teljesen új típusok kifejlesztéséről nem is beszélve. A Geely viszont korszerű műszaki alapokkal, illetve típusokkal láthatja el a maláj céget, miközben a megállapodás alapján a többségi tulajdon hazai kézben maradhat.
Korábban több nagy nemzetközi autógyártó is érdeklődött a Proton iránt, köztük a Peugeot-Citroën, a Renault és a Suzuki is, de a tárgyalások állítólag minden alkalommal azon buktak el, hogy a maláj kormányzat nem volt hajlandó külföldi kézbe átengedni az egyetlen hazai autógyártót.
Csak a maláj piac persze a Geely közreműködésével sem volna elég, hogy eltartsa a Protont, de a kínaiak a jelenleg kiaknázatlan gyártókapacitás, és a Volvo alapokra épülő korszerű típusok segítségével megpróbálhatják megvetni a lábukat Délkelet-Ázsia más országaiban, például Indonéziában és Thaiföldön is, ami már ígéretes üzleti lehetőség.