Bemutatták az új Audi A8-ast
Ahogy az előzetesekből már sejthettük, az Audi ismét műszaki fronton igyekszik lefőzni a konkurenciát, de minden más tekintetben is hozza a kötelezőt az új csúcsmodell. A legfontosabb újdonságok: a minden eddiginél nagyobb tudásúnak mondott önvezető rendszer, illetve a fejlett aktív futómű.
Az új A8-as formája a rengeteg előzetes után nem hat újdonságként, bár látványosan eltér az elődmodelltől. Az új stíluselemek közül talán a széles, hatszögletes hűtőrács a legmarkánsabb, de jellegzetesek a középen összekötött hátsó lámpák és a kerekek feletti határozott, kemény élek, amelyek középen feloldódnak a karosszéria lágyabb felületeiben. Mindezt szinte változatlanul vették át a Prologue tanulmányról, amelyet még 2014 őszén lepleztek le. A tetővonal viszont egyértelműen megteremti a rokonságot az elődmodellel. Az összhatás elegáns, de semleges, ahogy az Auditól már megszokhattuk: a formákhoz rég hozzászoktatták a közönség szemét, így az autó külsején megrökönyödni biztosan nem fog senki.
A csúcsmodellel az Audi tovább folytatja a technikai versengést a konkurenciával. Készítettek például aktív futóművet, amely az útfelületet feltérképező érzékelők jelei alapján keményíti vagy lágyítja a rugózást és a csillapítást. Ilyet először a Mercedes kínált az S osztályban, így ez szigorúan véve csak felzárkózás az élre. A Level 3-as önvezető rendszerről viszont méltán állíthatják, hogy pillanatnyilag a legjobb. Eddig senki nem kínált 2-es szintűnél önállóbb önvezető rendszereket, az Audié az első, amely lehetővé teszi, hogy 60 km/h-s tempóig rövid időre a sofőr egyáltalán ne a vezetéssel foglalkozzon. Az AI Traffic Jam Pilot nevű rendszer nagyobb tempónál már csak akkor használható, ha elválasztott pályás úton közlekedik az autó – magyarul autópályán – de az Audinál azt jósolják, hogy 2025-ig elkészül az 5-ös szintű rendszerük is, amely mellett a sofőrnek már tényleg csak akkor kell vezetnie, ha szeretne.
Az A8-asba komoly szenzorrendszert építenek: a radaros és ultrahangos érzékelők mellett elöl kamera és lézer-letapogató is segíti a járműnek a környezete feltérképezését. Ez nem csak az önvezető funkciók miatt hasznos: így válik lehetővé, hogy az autó önállóan parkoljon, vagy sofőr nélkül álljon be a garázsba, csupán egy gombnyomásra. Az 5,1 méteres modell jobb manőverezhetőségét összkerék-kormányzás is segíti. Az A8-as egy további újdonsága a 48 voltos elektromos rendszer, erre az aktív futómű miatt is szükség volt, de ugyanez teszi lehetővé, hogy minden változatot felszereljenek enyhe hibrid technikával, amely egy 12 kW-os motor-generátorral segíti az autó hatékonyabb működését.
A motorválaszték a gyártás kezdetén csupán két háromliteres V6-osból áll majd: a turbós benzines 340, a dízel 286 lóerős lesz. Később jön kétféle négyliteres V8-as is, a TDI 435, a benzines, ikerturbós 460 lóerővel. Valószínűleg még később érkezik, de nem marad ki a 12 hengeres opció: a jól ismert hatliteres W12-es modernizált változatát kapja meg, 585 lóerő csúcsteljesítménnyel és 900 Nm maximális nyomatékkal. Ezen felül még egy konnektoros hibridről is említést tettek, amely a nyújtott A8L-hez lesz elérhető, 50 kilométeres elektromos hatótávval és 450 lóerős csúcsteljesítménnyel, amelyet a turbós benzines V6-os köré építenek.
Mindenképp érdemes szót ejteni az A8-as egyik legfontosabb újdonságáról: a típus talpmasszás-funkcióval is megkapható, amit a hátsó utasok élvezhetnek majd. Alighanem azokban a kivitelekben lesz igazán népszerű, amelyeket sofőr vezet majd.
Az A8 és A8L gyártását Neckarsulmban a napokban indítják be, de a típus csak novemberben jelenik majd meg a kereskedésekben. Az árakat azonban már most elárulták: legolcsóbb rövid változat ára 90 600, a nyújtott alapkivitelé 94 100 euró lesz.