Az európai országok legnépszerűbb autói pedig...
Az Autocarnál nekiültek és a JATO Dynamics statisztikái alapján összerakták az Európai Unió országainak (plusz Svájc és Norvégia) idei legnépszerűbb autóit. Furcsa vegyeskép a Baltikumon, frissen facelifttelt tömegmodellek brutális fölénye, az észak-déli Skoda-tengely, a németek uralta piacok és a Clio, mint a déliek kedvence – január elejétől június végéig, azaz az első félévben összesített eladási számok alapján, a britek gyűjtése nyomán a győztesek:
Ausztria: Volkswagen Golf
Messze nem Európa legizgalmasabb autópiaca, a némettel együtt a legnémetesebb top3-mal. A Volkswagen tarolt nagyot a szomszédban: a Golfnak 7520 eladás kellett az első helyhez, azt követte a Polo 5411-gyel, míg első SUV-ként, összetett harmadikként a Tiguan végzett 5154 eladással az első hat hónapban.
Belgium: Volkswagen Golf
Földrajzilag és gazdaságilag nem különösebben meglepő a belga top3 sem. Itt 8294 autó kellett a félidei győzelemhez a Golfnak. A második helyen a Renault Clio áll 6873-as eladással, harmadik pedig az Opel Corsa 6410-zel.
Csehország: Škoda Octavia
Várható, mégis nyomasztó Škoda-uralom a cseh piacon. Hiába a hazahúzás, kis országhoz mérten nagyon szép számmal, 14 439 autóval végzett az első helyen az Octavia június végén. A Fabia alig lemaradva, 12 277-tel lett második, míg a Rapid 5959-cel harmadik.
Dánia: Peugeot 208
A faceliftnek már két éve, távolról semmi logikus magyarázat nincs rá, miért tarolt akkorát itt a Peugeot 208-as, miközben az első háromban sehol egy Clio. 5583 208-at kellet eladnia a dán importőrnek az első hat hónapban az első helyért. Messze lemaradva a Qashqai jött be másodiknak 3878-cal, a Polo pedig harmadiknak 3689-cel.
Egyesült Királyság: Ford Fiesta
A brit városok utcaképét ismerőknek nem lesz nagy meglepetés: a Ford Fiesta nyerte a félévet 59 380 autóval, mögötte a Focus jött 40 045 eladással, míg harmadiknak itt is bejött a VW Golf (36 703).
Észtország: Škoda Octavia
Apró ország, apró piac. Észtországban elég volt 672 eladás a félévi első helyhez: az Octaviából fogyott ennyi idén a mostanság leginkább példás digitális forradalma miatt emlegetett országban. Második helyen a Toyota Avensis áll 506-tal, harmadik a Renault Clio 476 autóval.
Finnország: Škoda Octavia
Átragadt a szomszédra az észt példa. A ralisport hazájában 3320 eladás vitte a félévi lista első helyére az Octaviát. Mögötte a Nissan Qashqai lett második 2787 eladással, a skandináv autógyártás pedig a Volvo V90/S90-nel kapaszkodott a dobogóra, 2174 eladás kellett hozzá.
Franciaország: Renault Clio
Letarolták a hazai kisautók a francia piacot. Az idén ötéves Clio brutális fölénnyel, 64 379 eladással hozta el az első helyet a Peugeot 208 (54 803) és a Citroën C3 (40 928) előtt.
Görögország: Toyota Yaris
Nagy recesszió, kisautó-dömping. A demokrácia és az euroválság bölcsőjében a Toyota Yaris nyerte a félévet 2798 vevővel. Mögötte a Micra jött 2023 eladással. Érdekes verseny, egész véletlen pont van egy friss összehasonlító tesztünk a két aprósággal. A görög utak mediterrán arculatához 1817 Fiat Panda tett hozzá az első hat hónapban, s lett harmadik a helyi listán.
Horvátország: Renault Clio
A tavalyi sorrendnek egyelőre semmi nyoma: 2016 horvátországi élmenőiből se a Qashqai, se a Yaris nem ért fel a top3-ba. Sőt, sehol egy japán: a Clio 1714 eladással lett első, az Octavia 1525-tel második, míg az Opel Astra 1145-tel harmadik.
Írország: Hyundai Tucson
Írországban a koreai autóipar minden reménye. 2016 után 2017 első felében is a Tucson fogyott a legjobban a szigetországban (3586). A Nissan Qashqai-ból 3146-at, a VW Golfból 2823-at vettek az írek júliusig.
Lengyelország: Škoda Octavia
Az első félévben összeállt egy masszív Škoda-tengely Szlovákiától Finnországig. Nem maradt ki ebből Lengyelország sem, a magyarénál úgy négyszer nagyobb piacon is szépet taroltak a németek csehek: az Octavia lett az első 9876 eladással, a Fabia a második 9242-vel. Az Opel bejött a harmadik helyre 8488 eladott Astrával.
Lettország: Nissan Qashqai
Apró győzelem, de Lettország a Qashqai-é. Elég volt 455-öt eladni a Kadjar-rokon városi terepjáróból az elsőséghez. Második a Golf lett 321-gyel, harmadik az Octavia 316-tal.
Litvánia: Fiat 500
Biztosan van rá logikus magyarázat, de akárhogyis volt, a lista meglepetése a Fiat 500 győzelme Litvániában. Az előnye se semmi: 1551-et adtak el belőle június végéig idén, a második Octaviából 500-at, a harmadik Passat-ból 481-et.
Hollandia: Renault Clio
Szoros meccsben, de behúzta Hollandiát is a Renault Clio (6046). A Volkswagen itt miniautójával, az Uppal (5673) került dobogóra, míg harmadik az Opel Astra (5663) lett.
Magyarország: Suzuki Vitarra
Tartja magát a tavaly év végi top3 nálunk. Január és június között is a Vitarából fogyott a legtöbb, 3952-vel magasan első. Az Octavia maradt második 2626-tal és az Astra a harmadik 2111 eladással.
Németország: Volkswagen Golf
Ideje eltemetni a felvetést, hogy a dízelbotrány bármilyen hatással volna az autóvásárlókra, olyat tarolt otthon a Volkswagen: a házi versennyé lett top4-et amúgy magasan a Golf nyerte. 85 267 eladását távolról követte a Polo 40 148 autója. A Passat a Tiguannal meccselt szorosat a dobogóért, végül 37 061 eladással odaért harmadiknak. A top10-be egyetlen – névileg – nem német típus került, ami a Škoda Octavia volt a nyolcadik helyen.
Norvégia: Volkswagen Golf
A kőolajban és zöld villanyáramban egyaránt nagyon gazdag országban ugyan láttunk már Teslát az eladási listák élén, idén eddig a Golf a befutó. 5034 fogyott belőle, lényegesen több, mint a lista egyetlen villanyautójából, az itt második BMW i3-ból (2769) vagy a harmadik Passatból (2617).
Olaszország: Fiat Panda
Full olasz, a top3-erdőből leginkább kilógó listát hoztak össze az olaszok idén. A Panda nyert 86 636-tal. Őrület, de a Lancia Ypsilon lett a második 37 043-mal, míg a Tipo a harmadik 36 557-tel.
Portugália: Renault Clio
Sehol egy Fiat 500, egy bármilyen Seat: franciák taroltak idén a portugál piacon. Magasan a Clio a kedvenc Európa délnyugati csücskén: 8445 darabot adtak el belőle, szemben a második Peugeot 208 4718 darabjával és a Renault Megane 3902-jével.
Románia: Dacia Logan
Romániában is a nemzeti szív mozgatja az eladásokat. A Logan (6189) simán nyert a Duster (2747) és az Octavia (1766) előtt.
Spanyolország: Seat Ibiza
A spanyolok is a hazainak osztották ki a dobogó javát. A Seat tarolt az Ibizával és a Leonnal – előbbiből 20 271, utóbbiból 19 183 fogyott. Az Opel tartotta a tempót a Seattal, a Corsa 17 080-cal lett harmadik.
Svájc: Škoda Octavia
Európa egyik legerősebb gazdaságától meglepő eredmény: itt is az Octavia nyert. 5151-et vettek belőle a svájciak ez első hat hónapban, míg Golfból 4158-at, Tiguanból pedig 2978-at.
Svédország: Volvo S90/V90
A tavalyi Golf-győzelem után újra a „hazai” nyert Svédországban. Az új S90/V90 rögtön elhozta az első helyet 12 581 eladással. Az XC60-nak is jót tett a generációváltás: 11 909-cel második lett, míg a harmadik helyre csúszott Golfból most 8405 fogyott.
Szlovákia: Škoda Fabia
Ha akarná se tudná tagadni közös gyökereit északi szomszédjával északi szomszédunk, akkorát tarolt a Škoda Szlovákiában. A Fabia nyert 2735 eladással, mindössze 25 autó előnyben az Octavia előtt. Itt valahogy még a Rapid is felmászott a dobogóra: 1926 darabot kellett eladni belőle hozzá.
Szlovénia: Renault Clio
Európa déli országaiban jó féléven van túl a Clio. Szlovéniában is ebből fogyott a legtöbb (2229), a Golf második lett (1638), míg az Octavia (1534) harmadik.