Néhány személyautótól megszabadulhat a Ford
A cél természetesen a nyereség növelése: a Fordnál a jövőben azokra a típusokra koncentrálnak majd, amelyektől nagy profitot várhatnak, és úgy néz ki, ezek most nem a személyautók.
A Ford új vezérigazgatója új stratégiai tervet készített, amelynek a középpontjában a spórolás és a hatékonyság növelése áll. Jim Hackett agresszív költségcsökkentésbe fog, és átcsoportosítja a forrásokat a cégen belül, úgy, hogy hosszabb távon nagyobb lehessen a nyereség. A tervben 14 milliárd dollár megtakarítás szerepel – ebből mintegy 4 milliárd származna a fejlesztési és gyártás-előkészítési költségek megnyirbálásából. Ezen kívül a fejlesztések súlypontja is változna: mintegy 7 milliárd dollárral többől terveznek terepjárókat és pickupokat, és ez az összeg nagyrészt a személyautó-fejlesztésből hiányzik majd.
Hackett arra épít, hogy a SUV kategórián arányaiban sokkal több haszon képződik. A távlati cél a forgalomarányos nyereség 6-ról 8%-ra emelése, ebben segíthet a kínálat ilyen irányú átalakítása. Legalább öt új SUV és pickup bemutatása várható a következő négy évben – ezek közül legalább egy elektromos lesz – de több mint valószínű, hogy lesznek személyautó-típusok, amelyeknek nem készítenek utódot. Hogy melyek lesznek ezek, az egyelőre nem világos, bár a kisebb észak-amerikai modellek – például az ott forgalmazott Fiesta-változatok – könnyen áldozatul eshetnek a spórolásnak, hisz ezeken soha nem képződött sok haszon, és a Trump adminisztráció import-ellenes intézkedései óta a helyzet még rosszabb.
Egy másik trükk, amivel költséget tudnak csökkenteni, az autók változatainak csökkentése. Az amerikai kínálatban a Focusnak jelenleg 360 különféle változata rendelhető meg, de a terv szerint a következő generációból csak 26 féle kivitel lesz. Még extrémebb példa a Fusion, a Mondeo amerikai megfelelője, amelyet az összes rendelhető extrát figyelembe véve 35 000 féle változatban lehet megvásárolni. A terv szerint a következő frissítés után már csak 96 féle kivitelt gyártanak majd.
Később talán többet is elárulnak majd arról, hogy mely személyautóktól szabadulna a Ford, de nyilván akadnak típusok mind az európai, mind az amerikai kínálatban, amelyeknek a hosszabb távú életképessége minimum megkérdőjelezhető. Ilyen Európában nagyjából minden egyterű – a Fordnak jelenleg négy van, a B-Max, a C-Max, az S-Max és a Galaxy – Észak-Amerikában pedig a Fiesta mellett a nagy négyajtós szedán, a Taurus. Ennyi modell utódjának kifejlesztését elhagyni kb. elég is lenne, hogy összejöjjön a 7 milliárd dollár megtakarítás, amit aztán terepjárókra költhetnek.
Hackett természetesen beszélt a villanyautó-fejlesztés felgyorsításáról is, de ilyet ígérni manapság szinte kötelező, és konkrétumokat egyelőre nem mondtak. Viszont felállítottak egy csapatot Team Edison néven, amelynek épp az lesz a feladata, hogy megvizsgálja a cégen belüli lehetőségeket, és kidolgozza a majdani villanyautó-fejlesztési és -gyártási eljárásokat.