Kiderült, mit tervez a Peugeot az Opellel

2017.11.09. 11:26

A találgatásnak vége: az Opel vezérigazgatója, Michael Lohscheller felvázolta a PACE! nevű tervet, amelyből kiderül, hogy hogyan alakul át a német autógyártó a Peugeot irányításával. Az elsődleges cél természetesen az, hogy az Opel minél hamarabb nyereségessé válhasson, viszont azt mondják, gyárbezárást egyelőre nem terveznek.

Ahogy korábban is hallani lehetett, 2024-ig teljesen átalakítják a kínálatot: minden Opel a PSA-csoport két szabvány padlólemezére épül majd, a kisautókban alkalmazott CMP és a nagyobb modellek számára kifejlesztett EMP2 platformra. A következő hét év során minden Opel gyárat ezeknek a szabvány műszaki alapoknak a gyártására állítják át. Elsőként Eisenachban indulhat meg egy Peugeot alapú modell, egy szabadidő-autó gyártása 2019-től EMP2 alapokon, Rüsselsheimben pedig egy új középkategóriás modellt – alighanem az Insignia utódja lesz az – állítanak elő először a francia műszaki megoldásokat felhasználva. A bejelentésben még két modellről esett szó: a Combo haszonjármű utódját már 2018-ban bemutatják – ez valószínűleg a Peugeot Partner Opel jelvényes változata lesz – a következő Corsa, már Peugeot 208-as alapokon pedig 2019-ben érkezik. A PSA techinkára való átállás jelentős megtakarítást hoz: a kínálat a jelenlegi kilenc helyett két padlólemezre épül majd, a motorcsaládok száma pedig tízről négyre csökken.

Lohscheller bejelentésében az is szerepel, hogy minden Opel modell tervezése házon belül történik majd, azaz arról nincs szó, hogy az óriási, 3000 főt foglalkoztató rüsselsheimi tervezőközpontot leépítené a Peugeot. Bizonyos fejlesztéseket elsősorban itt végeznek majd, például folytatódik az üzemanyagcellás hajtások fejlesztése, amelyben az Opelnek komoly tapasztalata van még a GM-es időkből. Emellett önvezető rendszerek és egye vezetéstámogató megoldások kidolgozása is csak itt folyik majd a cégcsoporton belül. Ám úgy tűnik, a jármű-főegységek tervezése teljes egészében a Peugeot-nál zajlik majd a jövőben.

Komolyabb átszervezés várható a gyártási folyamatokban, és nem csak a PSA-féle műszaki alapokra való átállás kapcsán. Úgy igyekeznek csökkenteni a költségeket, hogy az Opel akár már évi 800 ezer autó előállításával veszteség nélkül működhessen. Ennek érdekében 2020-ig évi 1,1 milliárd, 2026-ra pedig 1,7 milliárd euróval szeretnék csökkenteni a működési költségeket, az autók előállítási költségét példányomként már 2020-ra 700 euróval tervezik mérsékelni, és a cég belső felépítésének egyszerűsítésével faragnának az adminisztrációs költségekből is. A cél az lenne, hogy a bevétel 5,6%-a helyett 4,7%-ot költsenek adminisztrációval.

Ezek az egyszerűsítések valószínűleg nem képzelhetők el elbocsátások nélkül, de gyárbezárások, vagy más tömeges munkahely-megszüntetéssel járó intézkedések állítólag nem szerepelnek a tervben. Lohscheller szerint elsősorban előrehozott nyugdíjazással és a munkaidő-menedzsment megváltoztatásával szeretnék elérni a munkaerő-költségeknek a terv végrehajtásához szükséges mértékű csökkentését.

A terv megkerülhetetlen eleme az Opel átállása az elektromos hajtásra. Jelenleg annyit ígérnek, hogy 2024-re minden Opel modellcsaládnak lesz elektromos tagja – ez nem több és nem kevesebb, mint amit a konkurencia ígér – és azt, hogy 2020-ra négy környezetbarát Opelt dobnak piacra. Köztük lesz a Corsa tisztán elektromos változata, és a Grandland X hibridje.

A General Motors-szal való szakítás legfontosabb előnye az Opel szempontjából, hogy többé nincs akadálya az exportpiacokon való megjelenésnek. A tervek szerint 22 országban jelenik meg a márka 2022-ig, amivel reális lehetőséggé válik az eladások jelentős növelése is.

A PACE! terv elemeinek egyik közös tulajdonsága, hogy hosszabb távon ígérnek drámai javulást az Opel pénzügyi helyzetében, a rövid távú költségcsökkentési lépéseket nem igazán érintik. Ez két dolgot jelenthet: vagy nem beszélnek a válságkezelés félelmetesebb elemeiről, vagy felkészültek a Peugeot-nál, hogy a következő két-három évben még fedezik az Opel veszteséges működését. Arra viszont egyértelmű választ kaptunk, hogy miképp olvad be a német autógyár a PSA szervezetébe a következő hat-nyolc év során.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.