Az új Q8: így lazul az Audi
Elérkezett a pillanat: az Audi leleplezte legnagyobb sorszámú SUV-modelljét, a Q8-at. Azt mondják, ez itt a változás hírnöke, és látszik is rajta az igyekezet, olyan audis módon: több részletet változtattak meg, mint egy modellváltáskor szokás, így egész jól látható, hogy ez itt valami új. A szokásokat felrúgni viszont csak óvatosan kezdték el.
Ha nem láttuk volna eddig tucatnyi tanulmányon, az alacsony és széles, vaskos szélű single-frame hűtőrács akár újdonságként is hathatna, különösen az egész apró fényszórókkal együtt. A magas övvonal, a nagy kerekek és megszokottnál erősebben megdöntött leghátsó tetőoszlop miatt egész sportosnak is hat az új Audi, már amennyire egy ilyen drága, nagy terepjáró az tud lenni. De olyan extrémkedés, mint a BMW X6 kupéteteje, már nem fért bele: fejtér az mindenképp kell. Inkább úgy próbálták menteni a helyzetet, hogy azt mondták, az egykori Audi Quattro ihlette ezt a megoldást.
Igazságtalan lenne persze nem beismerni, hogy a Q8 tényleg könnyednek, már-már lazának tűnik a Q7 krendenctestéhez képest, amely a szégyenérzet nélküli közúti dominancia szimbóluma lehetne. Ám így is azt érezni rajta, hogy a tervezők egy percre sem engedték el a központi követelményrendszert tartalmazó vastag szabályzatot.
Igazságtalan lenne nem megemlíteni, hogy a Q8-ason vannak egészen izgalmas részletek is. Nem az elején, ott túl erősen van jelen a márkaarculat, de hátul ezúttal kifejezetten elegáns lámparendszert hoztak össze a fekete háttér és a vörös LED-csíkok összhangjával. Belül a műszerfal hasonló vizuális telitalálat: az Audi tervezői sokat dolgoztak rajta, hogy a lényegében kizárólag érintőképernyőkből álló kezelőfelületet szépen beillesszék a formatervbe. Nincsenek kilógó, utólagos kendácsnak látszó tabletek, csak visszafogott fekete felületek ízléses fém keretben, amelyekről csak induláskor derül ki, hogy valójában kijelzők.
Ha a képek alapján nem lenne egészen világos, a Q8 hatalmas terepjáró. Személyautóval valószínűleg semmivel sem lesz kellemesebb előtte haladni, mint egy Q7-es előtt. A hossza majdnem pont öt méter, a tengelytávja pedig három. A képeken rövidnek tetsző farrészben 605 literes csomagtartót találunk, és mivel egy csomó alumíniumot és nagy szilárdságú acélt is használtak a vázszerkezetben, a tömege a 3 literes V6-os TDI motorral üresen csak 2,145 tonna.
Egyelőre úgy tűnik, hogy az egyetlen motor ez: a Q8 50 TDI változathoz tartozó 286 lóerős, és 600 Nm csúcsnyomatékú dízel, amelyet egy 12 kW-os villanymotor is segít időnként. Az adócsaló hibridet egy kisebb teljesítményű, ugyanilyen dízel, illetve egy szintén V6-os és három literes, 340 lóerős benzines egészíti majd ki, a jövő évtől. Egy nagyobb motor, mondjuk egy V8-as nyilván elférne még a kínálatban, ahogy egy komolyan vehető hibrid is, de ha lesznek is ilyenek, azokat később mutatják be.
Természetesen jól telepakolták a Q8-ast elektronikával, hiszen manapság egyre inkább ez határozza meg a prémium autókat. Lényegében mindenhez van asszisztens vagy figyelmeztető rendszer, az autó azt is jelzi, ha túl közel mentünk az útpadkához, és mobiltelefonról kiadott utasításra magától beáll a szűk parkolóhelyre, vagy garázsba. Természetesen kínálják a típust adaptív légrugózással is, amely 9 centit is emel az autón, ha szükséges.
A Q8-assal Európában már az idén találkozhatunk: a forgalmazás a harmadik negyedév során indul. Más piacokon azonban csak 2019 elejétől lesz elérhető az Audi új csúcs-SUV-ja.