Megjött a teljesen új Porsche 911
Legyen akármekkora karakter, örökös poszterautó, egy generációváltás a 911-en se tud másból összeállni, mint az autógyártás alvégein: itt van az új generáció, ami erősebb, nagyobb és okosabb, mint az elődje volt. Ja, és kicsit magyar is.
Meg kell hagyni, a Porsche jól bánik a márkaértékkel. A 911-esnek sehol sincs nagyobb klubélete, mint az európai luxusmárkákra nyitott gazdag sznobok amerikai gyűjtőhelyén, Kaliforniában, úgyhogy ideszervezték a nyolcadik generáció premierjét. A 992-es szériáét, de ezen a néven valószínű csak a katalógusokban hívják majd, nekünk ez az a Porsche, ami gyanúsan hamar váltotta az elődjét, és aminek olyan dögös segge nőtt, hogy rögtön nem is érdekel, mikor lesz ebből GTS.
Szóval a helyszín Los Angeles, ahol épp indul az év utolsó érdemi nemzetközi autószalonja. A Porsche viszont nem akarta idegen földön a premiert, inkább összeraktak egy giga rendezvényt a világ újságróinak a város széli központjukban. Megadták a módját. A műsorvezetést megkapta a nyugdíjas éveire ütős prezenterré érett Mark Webber, elhívták pózolni a szerepelni láthatóan annyira nem vágyó Maria Sarapovát, és percekig dicsérhette az új dizájnt a közönség előtt a srác az U.N.C.L.E-ből. A lényeg viszont: persze itt volt Varga Péter is, aki ezzel a bemutatóval már hivatalosan is bekerült az autódizájn nagyjai közé, mint az ember, aki adott a világnak egy 911-est.
Már a kiszivárgott képek után ment a nyavajgás, hogy hol van itt az új autó, a formatervezők munkája, ez ugyanolyan mint az elődje volt, de basszus: igen, mert attól 911-es. Azért hátul most szokatlanul laza volt a póráz, az eddig bemutatott Carrera S és 4S már olyan széles a hátsó tengelynél, mint az előd 911 GTS-e, de elöl is van 4,5 centi szélesedés. Ezzel párhuzamosan el lett engedve a fantázia a kerékjárati íveknél, amivel előre 20, hátra pedig a 21 colos felni megy.
Már az gyanús volt, amikor a lengyel kollégák hangosan sopánkodtak, hogy nem fértek be Péterhez interjúra. Aztán kiderült, akkora jelentkező roham van a magyar/német formatervezőhöz, hogy nyesni kellett a listát. Csak szólok, a program ugyanezen pontján a világsztár Webberrel hárman ültünk az interjúasztalnál. Két percre kaptam el Pétert a rohanásban, nagy luxus lett volna felkérdezni, hogy akkor ennyire karakterkötött autót tervezni a szakma pokla vagy csúcsa (volt erről már cikkünk vele), inkább feltettem a kérdések legközhelyesebbikét: melyik a kedvenc részed rajta? Ezt mutatta:
Igen, a fényszóró is új. Nem csak úgy, hogy teljesen eltűnt a xenon és alapáron ledes, a környéken is volt dizájnmunka; Péternek tetszett, hogy arrafelé tudtak játszani az illesztések vonalával, pedig ha egyel mélyebbre hajol, ott van csak az igazán nagy változás. Lényegben ezzel az optikailag széltől szélig tartó, valójában azért tagolt hűtőráccsal kortárs VW-s lett az arc, még ha a szándék talán nem ez. A kaszniba simuló kilincs jó húzás, de hátul vannak azok, amiket majd ehhez a generációhoz kötnek. A légbeömlők közepére, állítva rakott féklámpa talán a legilyenebb, de ne menjünk el a teljes hátsót körbe ölelő keskeny fényszórócsík mellett, még ha olyan már a Panamerán is van. Az összkép meg... Webber is megmondta: ez a segg... ááhhh.
Hogy bent milyen, nekem is csak sajtóanyagból van meg, meg a tömegen átnyújtott fényképezőm képeiből. Azt mondják, a hetvenes évekből jött az ihlet a széltében nyújtott műszerfalra, de ez simán csak kortárs luxus iránynak tűnik. A műszeregységnél csak a fordulatszámmérőt hagyták meg fizikainak, az így annyira nem retró, a vízszintes tagolásba viszont jól passzol, hogy középkonzoltól elszeparálták 10,9 colos kijelző. Alatta lett sok kapcsoló hirtelen, olyan vadászgépes, meg az a fura váltókar.
Kényelmi és biztonsági extrában felzárkózik, ahogy ilyenkor kell. Lesz benne minden az éjjellátó kamerától a 360 fokos parkolási segéden át a fékasszisztensig. Ami viszont spéci, az valamiféle esős üzemmód. A kerékjárati ívekben a kerékről felvert vizet méri, és az alapján hangol sok mindent az autón a jobb komfortért. Egyelőre nehéz eldönteni, hogy forradalmi csoda vagy csak egy extra a sok között, de Webber nagyon odavolt érte.
Motorból egyelőre egyről van szó, az S és a 4S is a háromliteres, turbós hathengeres benzinessel kezd, ami már 30 lóerővel többet tud, mint eddig, 450 lovas. Alapáron a nyolcfokozatú duplakuplungossal adják, a hétfokozatú kézi is később jön majd.