Atlis XT: Detroit réme?
A detroiti autógyártó óriások már évtizedek óta csak a terepjáróknak és pickupoknak köszönhetik, hogy még megy a bolt, de úgy tűnik, ebbe a szegmensbe is betörne néhány ismeretlen cég, elektromos modellekkel.
Korábban a Rivian villany-pickupját láthattuk, azét a cégét, amely annak idején megvette a Mitsubishi észak-amerikai üzemét, de úgy néz ki, nem ez az egyetlen cég, amely platós villanyautóval alapozná meg a karrierjét. Az Atlis fantasztikus adatokat ígér, és mutattak egy kézzel fogható prototípust is, bár a leglényegesebb részlet még nem ismert: az, hogy mibe kerülne az XT jelzésű modell egy-egy példánya.
Azt ígérik ugyanis, hogy háromféle méretű akkucsomaggal szállítanák a típust, amelyek 300, 400 és 500 mérföldes, vagyis kb. 480, 640 és 800 kilométeres maximális hatótávot biztosítanának a jármű számára. Mivel az XT nem tűnik jobb aerodinamikájúnak a hagyományos pickupoknál, ehhez valószínűleg sokkal nagyobb akkumulátorra lenne szükségük, mint mondjuk a Tesla Model S-nek, amiből a csúcsváltozat maximális hatótávja az EPA mérése szerint 540 km-es hatótávú. Talán nem véletlen, hogy ezeket a részleteket egyelőre nem hozták nyilvánosságra, ahogy az autó árát sem. Ha jól sejtjük, a 800 km-es hatótávhoz legalább 200 kWh-s akkumulátor kell, ami jelenleg bőven 100 ezer dollár feletti árral és a jelenlegi töltőhálózatot használva hosszú töltési időkkel jár majd.
Ezzel együtt az Atlis ígéretes konstrukció. Minden gépészet – a négy villanymotor, az akkumulátor, a futómű, a kormányberendezés és a fékek is – a padlóba kerül, így a felépítmény lényegében az utastérből, és két csomagtartóból áll: hátul a platót találjuk, de a szögletes orrban is kialakítottak egy tisztességes méretű üreget az időjárásra érzékenyebb csomagok számára.
Az Atlis jelenleg azt reméli, hogy 2020-ban el tudják indítani a gyártást, bár ennek akkor lenne realitása, ha a következő egy-másfél év során jelentős mennyiségű megrendelés érkezne, ami nem biztos, hogy megtörténik. A Tesla ilyen szempontból ugyan masszív sikertörténet, de úgy néz ki, más, kevésbé közismert villanyautó-gyártók termékei iránt messze nem akkora az érdeklődés. Még a profi reklámmal támogatott Audi E-tronért sem ölik egymást, így egy ilyen, lényegében ismeretlen kezdeményezés sikerének esélyei legalábbis kérdésesek.