Egy vagyonba került a nagy fogyasztás a Chryslernek
A fogyasztáskorlátozás nem új dolog, az Egyesült Államokban 1975 óta írják elő az autógyártók számára az eladott autók átlagos fogyasztását. Aki túllépi a határértéket, az pedig fizet, a túllépés mértékének és az eladott autók mennyiségének arányában. De még soha senkinek nem kellett ekkora összeget fizetnie ezért, mint a Fiat-Chryslernek.
Az FCA tavaly új rekordot állított fel: 77 millió dollárt kellett fizetniük egyetlen negyedévért, amire korábban még nem volt példa. A jogszabály ugyanis 55 dollár bírságot ír elő minden egyes hiányzó mérföld/gallon fogyasztás után. (Az ott használatos fogyasztásmérési módszer esetében a magasabb fogyasztási érték a jobb.)
A Fiat-Chryrsler szóvivője természetesen azonnal kijelentette, hogy cége elkötelezett a fogyasztási átlag csökkentése iránt. Ugyanakkor nem csak az FCA, de más autógyártók is igyekeztek akadályozni ennek a kötelezettségnek a szigorítását. Egyelőre annyit értek el, hogy a Trump kormányzat befagyasztotta az elvárt fogyasztási átlagot, amely 2020 után nem csökken 37 mpg (6,35 l/100 km) alá.
Az autógyárak ugyanis két tűz közé kerültek. Az Egyesült Államokban jelenleg 66 cent, azaz 185 forint egy liter benzin, így a vásárlók számára a fogyasztás jelenleg nem szempont. Magyarán a kis fogyasztású autók egyre kevésbé eladhatók, és ha egy gyártó versenyképes szeretne maradni, a vevők szempontjai szerint kedvező – azaz nagy teljesítményű, tágas, kényelmes – autókat kell forgalmaznia, ha nem teszi, rövid úton tönkremegy.
Így is gyakori, hogy a fogyasztási átlag javítása érdekében a nagyobb fogyasztású modellek gyártói jó pénzért más gyártókkal javíttatják az átlagukat – a Tesla például hagyományosan egész jól keres ezzel – de úgy néz ki, már ez sem feltétlenül elegendő, ha a Chrysler, és a többi amerikai gyártó kínálatából lassan már csak a legnagyobb, legerősebb típusok iránt mutatkozik érdeklődés.