Los Angeles becélozta a full villanyautós jövőt
Egy konkrét ütemtervvel állt elő Eric Garcetti Los Angeles-i polgármester a város közlekedésének következő évtizedeiről. A villanyautókra és a tömegközlekedés fejlesztésére építi LA jövőjét a tervezet.
Miután Európában egymás után ütemezték be a nagyvárosok a dízelautók és a benzinesek korlátozásait, a konzumhedonizmus hazájában, az USA-ban nagy volt a csend ezügyben. Annyira nem meglepő, hogy Kaliforniában mégis előálltak a napokban a helyi emissziómentes autózás jövőképével. Ha van állam, ahol meg lehet értetni a lakosság széles rétegeivel, hogy van élet a V8-on és úgy általában a belső égésű motorokon túl, akkor az Kalifornia, ahol a Toyota Prius népautó és ami nem mellesleg a Tesla hazája. (Bár azt se felejtsük el, hogy az állam ismert még arról is, hogy nagyvárosainak nincs érdemi tömegközlekedése és hogy itt ülnek a bolygón a legtöbbet dugóban az autósok.)
Los Angeles városvezetésének egy komplex, hosszútávú tervezete van a fenntarthatóságról, aminek csak része a száz százalékban elektromos közlekedés. Az ütem első részeként 2025-ig 25 százalékos részesedést szeretnének a villanyosoknak a helyi járműflottában. 2035-re már 80 százalékot, 2050-re pedig az a cél, hogy száz százalékban elektromos legyen a közlekedés a jelenleg négymillió lakosú városban. Hogy a villany mellett lehet-e hely más, szintén helyi emisszió mentes hajtásoknak, mint amilyen mondjuk a hidrogén, egyelőre nem tiszta.
Hogy a lakossági flotta cserélődését hogyan éri majd el a városvezetés azon felül, hogy komolyan ráfekszik a töltőinfrastruktúra kiépítésére, nem tudjuk, de LA a maga által felügyelt flotta cseréjét is beütemezte. Az iskolabuszoknak például 2028-ig kell mind villanyosnak lenniük és ugyanez a határidő a városban üzemelő taxiknak is. Az egyéb városi szállítójárművek, így például a helyi buszok 2034-ig állnak át full elektromos flottára a terv szerint.
A tervezetnek van a villanyosítással párhuzamosan egy másik célja is, mégpedig, hogy a Los Angeles-iek kevesebb időt töltsenek autóban ülve. Ma átlagosan napi 24 kilométert vezetnek a helyiek, ezt 2025-ig 21, 2035-ig pedig 14 kilométerre szeretné csökkenteni a tervezet. Ezt egy módon lehet elérni, az pedig a tömegközlekedés fejlesztése. Ez talán még a járműflotta villanyosításánál is nehezebb feladat lesz, hiszen egyrészt New York-on kívül az amerikai nagyvárosokban alig találni jól kiépített tömegközlekedési rendszert és etéren most még LA is nagyon rosszul áll, másrészt ebből következik, hogy a tömegközlekedésnek Amerikában nem nagyon van kultúrája, nehéz lesz átszoktatni az embereket még akkor is, ha idővel jól használható lesz a hálózat. Ennek okairól anno sok érdekeset mesélt Vitézy Dávid ebben az Égéstérben: